štvrtok, 17. novembra 2011

Eden Maguire - Krásni a mŕtvi I. Jonas (recenzia)

V priebehu jedného roka zomrú za zvláštnych okolností štyria krásni mladí ľudia, študenti ellertonskej strednej školy, Jonas, Arizona, Summer a Phoenix. Tá posledná smrť zasiahne Darinu najviac. Bol to jej chlapec, jej veľká, najväčšia láska... Je Darinino stretnutie s Krásnymi mŕtvymi skutočné? Čo znamenajú tie anjelské krídla, ktoré vidí, počuje a ktoré nakoniec sama dostáva? Jonas zomrel ako prvý, zabil sa na motorke. Je tu však toľko nezodpovedaných otázok... Rovnako ako ostatní sa vracia do sveta živých z predpeklia, čakárne, kam prichádzajú duše zomretých, aby na ne našiel odpoveď. Darina je jediná, kto môže Krásnym mŕtvym pomôcť.

Hneď na začiatku čitateľ vkĺzne do napätého deja. Pravdupovediac, čakal by som nejaké uvedenie do deja. Krásni mŕtvi majú presne rok na to, aby objasnili príčinu ich smrti a zmenili to, čo za život nestihli. Jonasovi už ostáva iba pár dní. Darina dostáva úlohu a snaží sa Krásnym mŕtvym pomôcť. Zisťuje príčinu Jonasovej nehody na motorke, ktorá mu zobrala život.

Existuje priepasť, hlboká ako kaňon, medzi tým, ako sa javíme druhým, a tým, aký sme vo vnútri. Z hrebeňa som zišla napohľad ako stará Darina – cool a dosť drsná baba, ktorú len tak niečo nerozhádže. Vnútri som bola zničená a vystrašená. Tmavý plafón akoby na mňa tlačil, steny sa približovali. Padla som do hlbokej jamy a on ma zachytil, zdvihol ma a znovu ma držal v náručí.

Darina je podľa môjho názoru trochu nezvyčajná postava. Pripadá mi ako umrnčané decko, ktoré nazýva svoju mamu Laura a neprestajne vzdoruje jej príkazom. Autorka sa tejto postave veľmi nevenovala, skôr upriamovala pozornosť na Jonasa a jeho priateľku Zoey, ktorá bola pri Jonasovej nehode na motorke. Zoey prežila, avšak nemôže si na udalosti v deň nehody rozpomenúť. Vidí len záblesky z toho, čo sa naozaj stalo.

Vráta na stodole vrzli, potom buchli. Raz, dvakrát, trikrát. Vošla som dnu a poobzerala som sa. Buch! Vráta sa znovu zatresli a ich vibráciu som pocítila v celom tele. Pod náporom búrky a strašidelného ticha v stodole sa moje presvedčenie rýchlo rúcalo. Vyplavovalo sa zo mňa a zanechávalo prázdnotu.

Počas celej knihy vás sprevádza napätie a nepredvídateľnosť deja. Musím reagovať na dej v knihe – konečne prišlo niečo iné, ako len otrepané upírske a anjelské ságy. Autorka vytvorila doposiaľ nepoznaný svet, ktorý zaiste uchváti masy čitateľov. Na konci knihy prichádza vyvrcholenie celého deja, v ktorom sa čitateľ dozvie pravdu o Jonasovej smrti. Knihu celkovo hodnotím veľmi pozitívne. Musím priznať, že som nečakal takéto prekvapenie. Dej končí otvorene, pretože, ako sme sa dozvedeli v samotnej knihe, bude mať pokračovanie. Postupne sa objastní smrť Arizony, Summer aj Phoenixa, ktorá bude vyvrcholením celej série.

Vydavateľstvo Fragment pripravuje druhú časť série s názvom Arizona. Vychádza už 19.septembra! Obe časti si môžete zakúpiť na stránkach vydavateľstva Fragment. V poslednom rade by som chcel poďakovať vydavateľstvu Fragment, ktoré mi zaslalo recenzný výtlačok.