Jeanne DuPrau – Ľudia zo Sparksu (recenzia)

Recenzia na druhú časť série Mesto Ember - Ľudia zo Sparksu je voľné pokračovanie knihy sfilmovanej americkým režisérom Gilom Kenanom. Jednu z hlavných postáv hrá populárny herec Bill Murray.

Keď sa Lina Mayfleetová a Doon Harrow vynorili z podzemného mesta do vzrušujúceho sveta na povrchu zeme, čoskoro ich nasledovali aj ostatní obyvatelia Emberu. Nik z utečencov netuší, ako v novom svete prežiť. Vyčerpaní a hladní napokon narazia na dedinu Sparks. Dedinčania sú ochotní im pomôcť - aspoň zo začiatku. Súhlasia, že utečencov dočasne prichýlia, kým sa Emberčania nenaučia všetko, aby dokázali prežiť sami. Ich zásoby sa však rýchlo stenčujú a čoraz viac sa stupňujú nezhody medzi oboma skupinami. Lina a Doon musia nájsť spôsob, ako sa vyhnúť konfliktu, kým nebude neskoro.

Koniec prvej časti bol podľa môjho názoru urýchlený a vôbec mi tam nesedel. Hlavní hrdinovia situáciu vyriešili tak, že z mesta odišli a, ako sme sa dozvedeli v druhom pokračovaní, zobrali so sebou aj obyvateľov mesta. Prvá kapitola knihy je tiež zvláštna. Akoby ju napísal úplne iný autor; vôbec nenadväzovala na koniec prvej časti. Druhou kapitolou sa už rozprávanie mení. Ako som spomínal v recenzii prvej knihy, autorka ani v tejto časti nevenuje veľkú pozornosť charakteristikám postáv - vnútorným či vonkajším. V tejto časti sa vyskytujú nové prvky - autorka zakomponovala do knihy problémy minulej doby - vysvetlila príčinu rozloženia obyvateľov v meste.

Na svete sa stala katastrofa (tu sa objavujú reálne fakty - morová epidémia, vojny) a väčšina obyvateľov bola vyhubená. Všetci ľudia z Emberu sa sťahujú do Sparksu - dedinky s bezmála 400 obyvateľmi. Po katastrofe si mesto vytvorilo dostatok zásob potravy pre všetkých obyvateľov. Nerátalo však s tým, že sa ku nim nasťahuje ďalších 400 obyvateľov. Nájde sa niekto, kto ničí zásoby potravy a ľudia zo Sparksu obviňujú ľudí z Emberu. Ľudia z Emberu zas objavujú na svojom tele vyrážky - vírus, ktorý podľa ich názoru vypustili obyvatelia Sparksu. Je zaujímavé, ako chce zobrať dvanásťročné dieťa osud celého mesta, ba dokonca celého sveta do svojich rúk...

Takmer tri minúty, kým Doona nezačala bolieť ruka, točil kľučkou na prístroji. Doktorka krútila hlavou od úžasu, pani Murdová sa otočila, aby zakryla slzy na tvári, a Torren stále držal žiarovku, hoci už bola dosť horúca. Lina hľadela na svetlo, ktoré im osvetľovalo tváre. Naplnená nádejou, láskou a radosťou sledovala malú žiarovku ako prísľub do noci.

Kniha končí pozitívne a s humorom - objavom žiarovky. Autorka vytvorila svet bez výdobytkov modernej doby, techniky a elektriny. Hovorí, že ľudia žili normálnym moderným životom až do katastrofy, ktorá postihla svet. Myslím si však, že prvá časť bola prepracovanejšia a lepšia.

hodnotenie

Vydavateľstvo Slovart v súčasnosti pracuje na štvrtom pokračovaní úspešnej série Nesmrteľní 4: Temný plameň, ktoré vychádza už v utorok (25.10.2011). Taktiež pripravuje pokračovanie Lesa kostí: Pobrežie hrôzy (november 2011) a novú sériu Hra. Prvá časť s podnázvom Údolie vychádza už v novembri. Na koniec by som chcel poslať veľké ďakujem do vydavateľstva Slovart za poskytnutie recenzných výtlačkov prvej a druhej knihy Mesta Ember.