L.J.Smith – Upírske denníky 8: Cesta z temnoty (recenzia)

Elena s Damonom, Meredith a Bonny vošli do Temných rozmerov, aby oslobodili Stefana, ktorý pomaly zomiera. Damon sa cíti zodpovedný za zločin, ktorého sa dopustil voči bratovi, a je ochotný obetovať svoj život za Stefanov. Dokáže Elena oslobodiť Stefana z cely? Podarí sa jej získať krídla ochrany a zachrániť svojich priateľov, ktorým hrozí smrť? A bude musieť Damon naozaj zomrieť, aby mohol Stefan žiť?

Pred pár dňami sa mi do schránky konečne dostal výtlačok tejto knižky. Osmičku som očakával, pretože siedmy diel sa skončil zaujímavo a príbeh Damona, Stefana a Eleny by sa mal pomaly, ale isto blížiť ku koncu. Keby som mal zhodnotiť postupne knižky od piatej časti, práve piata by mala u mňa nižšie hodnotenie a postupne sa knižky vracajú na pôvodnú úroveň prvých častí (šiesta bola oveľa lepšia, a siedma z Upírskych denníkov najlepšia).

Keď začnete knižku čítať, prejdete si pár nudnými a dlhými opismi a potom už prichádza to najlepšie – napätie, ktoré by sa dalo doslova „krájať“... Elena musí s pomocou svojich priateľov vyslobodiť lásku svojho života, Stefana. Jedna zlá reakcia, a všetko môže byť stratené...

Práve teraz som si začal Elenu všímať detailnejšie. A reakcia typu, citujem: „A nebolo to naposledy, veď uvidíš! Prisahám!“ mi pripadá úplne absurdná a pripomína mi dialógy medzi spolužiačkami zo šiestej triedy... Musím spomenúť Stefana, ktorého som mal počas celej knihy za úplného chudáčika, ktorý nič nezmôže a pomáhať mu musia jeho priatelia. Hlavne, že v prvých častiach bol za „pána upíra“. Aj Damon sa správa inak. Viac však prezrádzať nebudem. Hneď na začiatku si všimnete, že autorka opäť skáče z jednej dejovej línie do druhej a tým vytvára menší chaos (príkladom bol šiesty diel). Keď niekto stále skáče z jedného na druhé, vôbec sa nemôžete sústrediť na hlavnú dejovú líniu (prvá polovica knihy). Potom naozaj neviem, čo si mám myslieť.

Autorkin štýl sa i napriek tomu zlepšil, dialógy pôsobia skutočnejšie (okrem niektorých Eleniných „výpadkov“) a celkovo vo vás knižka zanecháva lepší pocit, ako tie pred ňou (okrem veľmi dobre spracovanej siedmej časti). Niektoré situácie boli naozaj veľmi dobre napísané a spracované, iné ma zas, ako som spomenul, sklamali. Autorka dokáže vytvoriť dokonale napätú situáciu, kedy vám neostáva nič iné, ako prevracať, prevracať a prevracať stránky... Ani neviem ako, a počas jednej hodiny som sa dostal do polovice knižky. V druhé polke je knižka iná. Elena mi pôsobila mierne formálne a celkovo mi chýbala spontánnosť. Na konci sa niečo stane, čo pekne zamieša karty. Nič viac prezradiť nemôžem, pretože by som riadne spoileroval. O tom, čo sa stane, som si prečítal už dávnejšie – a úplne nechcene, v jednej spoilerovej recenzii. Pre niektorých to bude konečne niečo zaujímavé, po pár nudných stranách, ktoré nemajú nič spoločné s Upírskymi denníkmi.

L.J.Smith je zvláštna spisovateľka. Má veľký talent a potenciál, ale niekedy dokáže do knihy vložiť také „kraviny“, nad ktorými sa len pozastavíte. Určite musím pochváliť obálku knižky (aj keď sa na nej „pretŕčajú“ tie isté postavy, ktoré aj doposiaľ). Ja si proste nepomôžem. Tie Carolinine vlasy v kombinácii  s červeným rúžom na perách sú geniálne a určite sa vám nepodarí prehliadnuť ich. Upírske denníky sú svojská séria. Skupinu ľudí ohúri, iných zas čítanie vôbec neosloví, a knižku (ako aj celú sériu) absolútne skritizujú. Siedma časť bola podľa mňa lepšia, takže túto hodnotím o čosi horšie.

Deviate pokračovanie vyjde v januári, desiate (a zároveň posledné) v marci 2012. Takže trojuholník Upírskych denníkov sa nám postupne uzatvára... Na koniec by som chcel poďakovať vydavateľstvu Fragment za poskytnutie recenzného výtlačku tejto knižky.