Suzanne Collinsová - Hry o život (recenzia)

Hry o život patria medzi špičku Young Adult kníh, ktoré doposiaľ vyšli. Ku mne sa táto "výnimočnosť" dostala až teraz.

Na troskách bývalej Severnej Ameriky vyrástol Panem ovládaný bohatým Sídlom, ktoré obklopuje dvanásť chudobných obvodov. Sídlo vládne železnou päsťou a svoju moc dokazuje okrem iného tým, že si raz do roka vezme z každého obvodu jedného chlapca a jedno dievča vo veku od dvanásť do osemnásť rokov, aby sa zúčastnili na Hrách o život a pred zrakmi televíznych divákov bojovali na život a na smrť. Šestnásťročná Katniss Everdeenová žije sama so svojou mamou a mladšou sestrou, o otca prišla pred rokmi pri banskom nešťastí. Keď nastúpi ako súťažiaca do hier namiesto milovanej sestričky, zdá sa, že si zvolila smrť. To však pre ňu nie je nič nové – boj o prežitie je súčasťou jej života od útleho detstva. Je rozhodnutá vrátiť sa domov, ale ak má zvíťaziť, musí potlačiť hlas svedomia a zničiť ostatných dvadsaťtri protivníkov. Hry o život sú románom plným napätia, dobrodružstva aj lásky, a hoci dej sa odohráva v budúcnosti, dajú sa v ňom nájsť znepokojivé podobnosti zo života v súčasnosti.

Ako anotácia hovorí, v knižke nájdete aj prvky súčasnosti zakomponované do budúcnosti. Knižka sa začína výborne. Staršia sestra sa po vylosovaní tej mladšej obetuje a tým zachráni svoju mladšiu sestru, ktorá by v hrách určite podľahla. Knižka tak nehovorí len o fantasy svete. Autorka používa aj skutočné prvky naozajstného života. Hovorí o rodine a láske. Katniss sa tak vydáva na nebezpečnú ale zároveň dobrodružnú cestu, v ktorej ide naozaj o život.

Keď som začal knižku čítať po prvýkrát, zašiel som asi do polovice a knižku odložil. Prečo? Na to asi nikdy nenájdem pravý dôvod. Knižka ma vôbec nezaujala a nechápal som všetkým tým pozitívnym reakciám. Bude to aj tým, že som mal veľmi veľa povinností (písomky, koncerty,...) a na čítanie som už nemal toľko energie. Asi po týždni som knižku vytiahol znovu a s nadšením dočítal. Čítal som narozdiel od prvého razu pozorne a nad dejom som sa hlbšie zamýšľal. A tak sa zrodila aj táto recenzia.

Autorka píše geniálne (a úplne inak, ako ostatní). Má výborne vyvinutý štýl pre rozprávanie, knižka sa číta veľmi dobre a dej pôsobí skutočne. Knižka vás vtiahne do deja už na začiatku. Je písaná v prvej osobe z pohľadu Katniss. Obsahuje zvraty, takže dej je nepredvídateľný. Postava Kaitness je zvláštna - pôsobí veľmi reálne, dokonca mi miestami pripomínala (svojím správaním) jedného človeka. Autorka ju vykreslila veľmi dobre a vôbec nepotrebovala  používať siahodlhé opisy. Napriek tomu, že je knižka útla, po prečítaní vo vás zanechá taký dojem, ktorý po prečítaní niektorých dlhých románov mať určite nebudete (pretože pri knihe vôbec nejde o počet strán...). Veď nenadarmo patrí Suzanne Collins na špičku autorov. Koniec knižky by som však ešte prepracoval, pretože autorka veľmi rýchlo a nečakane zmenila atmosféru - z napätého deja na záverečný epilóg (aj keď samotná kapitola epilógom označená nebola). Knižka bude určite patriť medzi moje obľúbené a tak jej právom patrí moje hodnotenie.

Záverečné hodnotenie:

Ako už určite všetci viete, séria HUNGER GAMES (Hry o život) bude sfilmovaná a celosvetová premiéra bude 23.marca 2012. Plagáty k filmu vidíte na okraji recenzie, oficiálny trailer si môžete pozrieť tu: