štvrtok 22. marca 2012

Christopher Paolini - Inheritance (RC recenzia)

Na začiatku bol Eragon...
Na konci je Inheritance.
Záverečná časť Odkazu dračích jazdcov
už o chvíľu na pultoch našich kníhkupectiev.

Nie je to tak dávno, čo bol Dračí jazdec Eragon obyčajným chudobným farmárskym chlapcom a jeho dračica Zafira obyčajným modrým kameňom v lese. Teraz však práve od nich závisí osud celej civilizácie. Jazdec a jeho drak došli ďalej, než sa odvážil ktokoľvek iný. Podarí sa im poraziť samotného kráľa zla a obnoviť v Alagaëzii spravodlivosť? A ak áno, za akú cenu?

Pamätám si, keď som o Odkaze dračích jazdcov počul po prvýkrát. Nebolo to však až tak dávno. Do tejto série som šiel s obavami. Tak veľa strán? Nebude autor sériu zbytočne naťahovať? Nebude to len ďalší zlepenec všetkým iných fantasy sérii? Po prvých stranách Eragona som však naisto vedel, že som sa obával zbytočne. Odkaz dračích jazdcov, ktorý sa končí dlhoočakávaným záverečným dielom Inheritance, patrí medzi série, ktoré vám môžu dať všetko, čo súčasná fantasy literatúra ponúka. A štvrtá časť? Neveril som, že môže byť lepšia než ostatné. Ale bola. V niečom naozaj. Dlhé čakanie na záver teda naozaj nebolo zbytočné.

Paolini dokázal svoj príbeh rozvrhnúť na tisíce strán. Postupne sme si zvykli na starodávny jazyk, na autorove detailné opisy (ktoré v štvrtej časti rozhodne nechýbajú) každej situácie alebo charakteru. Ba prežívali sme príbeh s hlavnými postavami. Dospievanie človeka a draka zároveň. Zamilovali sme si Zafirin nežný humor. Eragonovi držali palce a vžili sa do jeho roly. A zrazu je všetkému koniec. Odkaz dračích jazdcov sa postupne uzatvára. A vážení, máte sa na čo tešiť.

Galbatorixa treba poraziť. No neexistuje ľahká cesta ku hviezdam. Treba veriť. Pretože nádej umiera posledná. Už na začiatku vkĺznete do rozbehnutého deja. Prvá polovica knižky je viazaná skôr na opisy. To môže niektorých čitateľov začať nudiť, no milovníci autorovho štýlu si prídu na svoje. Paolini si dal záležať na každom jednom detaile. Priebeh bitky, krajina, tvár novej postavy alebo čokoľvek iné. No od druhej polovice vám v žilách tuhne krv. Žiadne hluché miesta, ktoré ste mohli nájsť na prvých stranách. Prichádzajú nečakané zvraty, odhalené tajomstvá a odpovede na všetky otázky. Listujete a listujete... a prichádza koniec. Posledná stránka. Koniec.

Knižka je, ako aj predošlé diely, písaná z viacerých pohľadov. Hlavnú, Eragonovu, dejovú líniu geniálne dopĺňa Nasuada či Roran. Čitateľ tak má možnosť spoznať pravú tvár vznešenej Nasuady. Ja som bol teda poriadne prekvapený, pretože moja mienka o jej charaktere bola úplne odlišná. Môj názor na Rorana ale ostáva nezmenený. Ako postava mi občas poriadne liezol na nervy. No chýbala mi Angela. Áno, bylinkárka Angela. V knižke síce vystupuje, ale opäť ostáva neodhalená a podľa môjho názoru málo „popísaná“. Keďže sa séria končí, a pravdepodobne ďalšie pokračovanie nebude, autor jej predsa len mohol venovať viac pozornosti.

Keby sa dávala cena za „seknutie“ deja v tom najlepšom, Paolini by sa určite umiestnil na popredných miestach. Už-už sa máte dozvedieť podstatnú informáciu... a on prehodí pohľad. Niekedy bolo naozaj strašné vydržať a nepozrieť sa na samý koniec. Počas štyroch dielov sme mali možnosť pozorne sledovať autorov vyvíjajúci sa štýl. Zatiaľ čo v prvej časti (ktorú mimochodom začal písať v detstve) pôsobí „neostrieľane“, v tretej či štvrtej používa o mnoho zložitejšie súvetia a slová z okraju slovnej zásoby.

Čo vám ponúkne záver tejto série? Ponúkne vám skrátka všetko. Napätie. Emócie (citlivé povahy, pripravte si balík vreckoviek :D). No i humor. A koniec, ten koniec! Nebudem však prezrádzať. Vydržte do vydania. Už len pár dní. Knižku hodnotím tým najvyšším možným hodnotením. A naozaj zaslúžene.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu FRAGMENT. Knižku si v predpredaji môžete kúpiť TU (vychádza 30.marca).