RECENZIA: Marcelo objavuje skutočný svet (Francisco X. Stork)

Marcelo má sedemnásť rokov. Vo svojej hlave počuje hudbu, ktorú nikto iný počuť nemôže. Ide o takzvanú vnútornú - mentálnu hudbu -, ktorá je jedným z prejavov jeho autistickej choroby. Jeho otec, Arturo,  je vlastníkom právnickej firmy, do ktorej prinúti Marcela cez leto brigádovať. Arturo je presvedčený, že práca v podateľni Marcelovi konečne ukáže skutočný svet. Sľúbi mu, že ak splní úlohu a nezmení dovtedy názor, že odmieta ísť na klasickú strednú, bude môcť nastúpiť do špeciálnej školy. Marcelo na brigáde spoznáva Jasmine, ktorá ho učí rozumieť, čo sú to emócie, súťaživosť, žiarlivosť či hnev alebo túžba. No až po pohľade na fotografiu dievčaťa so zohavenou polovicou tváre, ktorú nájde zahodenú v koši, pochopí, v čom skutočný svet spočíva. A firma, do ktorej sa dostal, nebude až taká nevinná, ako sa môže zdať.

Napohľad môže Marcelo Sandoval pôsobiť ako obyčajné dieťa, ktoré trpí Aspergerovým syndrómom, no po pár stranách zistíte, že je oveľa vnímavejší než niektorí obyčajní ľudia. Hovorí o sebe v tretej osobe, vyrastal v Pattersone, navštevoval špeciálnu školu, ktorá vzdelávala deti podľa ich potrieb, no všeobecne s učivom zaostávali oproti klasickým školám. Aj preto je jeho otec presvedčený, že jeho syn má naviac. A mýli sa?

„Vždy tu budeš vítaný.“ Pozrie sa na mňa a potom zatvorí oči. Ležím a počúvam,
ako zaspáva, a vnímam, aké to je nebyť sám.

Francisco X.Stork ma príjemne prekvapil. Už od prvej stránky som mal zvláštny pocit a taká je aj táto kniha - iná. Postavy autor vykreslil reálne, po celý čas máte možnosť sledovať ich vývin, najmä zmýšľanie Marcela, ktoré sa postupne mení. Aj keď mu práca trvá o niečo dlhšie než obyčajným ľuďom, Jasmine ho má rada. Práve Jasmine patrí medzi kľúčové postavy, ktoré Marcelovi pomohli spoznať skutočný svet, ktorý, ako citlivý Marcelo neskôr zistí, sa neskladá len z čiernych a bielych častí. K pravde ho priblíži aj slizký Wendell, ktorý miluje spoločnosť dievčat a jeho muška o chvíľu zamieri aj k Jasmine. Vedľajšie, rôznorodé charaktery veľmi dobre dopĺňali hlavnú zápletku. Aj keď mi Wendell občas liezol na nervy, zaujímavo osviežil celý príbeh.

Marcelovo rozprávanie je písané dojímavo. Autor sa hrá s vašimi citmi, rozosmeje vás, no na ďalších stránkach prinúti plakať. Taký je aj život hlavnej postavy.  Keďže má autor skúsenosti s mentálne postihnutými deťmi, príbeh pôsobí realisticky a uveriteľne. Dej je dokonca prepletený zaujímavými myšlienkami, ktoré knižke pridávajú na kvalite. Knižka sa číta rýchlo a je písaná veľmi jednoduchým štýlom, takže ju zhltnete za pár popoludní. Neodporúčam ju však čitateľom, ktorí vyhľadávajú akciu, no ako oddychové čítanie je ideálna.  Obálka, ktorú vydavateľstvo použilo, je pôvodná a dokonale vystihuje príbeh vo vnútri. Ak hľadáte čítanie, pri ktorom si oddýchnete od fantasy a v ktorom nájdete skôr emócie než akciu, určite kúpu knižky Marcelo objavuje skutočný svet neoľutujete.

Za poskytnutie recenzného výtlačku by som chcel poďakovať vydavateľstvo SLOVART.
Knižku si môžete kúpiť napríklad TU