RECENZIA: Svetlo medzi oceánmi (M.L.Stedmanová)

Podmanivý, nádherný román talentovanej autorky. Príbeh strážcu majáka a jeho manželky, ktorých osudové rozhodnutie navždy zmenilo ich život.

Tom Sherbourne sa po štyroch rokoch strávených vo vojne vracia naspäť do Austrálie a prijíma miesto strážcu majáka na Janusovej skale. Privezie si so sebou mladú a milujúcu manželku Isabel, s ktorou sa už tretíkrát pokúšajú o dieťa. Ich šťastie má však trpkú príchuť, lebo Isabel nedokáže ani na tretí raz donosiť zdravé dieťa. Práve keď sa užialená Isabel uberá k hrobu svojho posledného dieťaťa, vietor k nej priveje detský plač.

More vyhodilo na breh čln s mŕtvym mužom a so žijúcim dieťaťom. Tom, ako čestný strážca majáka, dodržiava všetky predpisy a pri pomyslení na nenahlásenie člnu úradom, len krúti hlavou. Isabel však trvá na svojom. Dieťa si priloží k prsiam a v tom momente ho začne považovať za svoje. Dostane meno Lucy a ich život sa v okamihu naplní nepoznanou radosťou. O niekoľko rokov sa objaví žena, ktorá zúfalo hľadá svoje stratené dieťa. A rozhodnutie, ktoré musia Tom s Isabel urobiť, je každým dňom ťažšie. Znamená to prijať krutú pravdu, ktorá nejednému z nich zmení život.

M.L.Stedmanová dokázala svojím debutom niečo neuveriteľné a hĺbka, do ktorej so svojím príbehom zašla, je len ťažko opísateľná slovami. Svetlo medzi oceánmi zobrazuje život prostých ľudí tesne po prvej svetovej vojne. Srdcervúci príbeh Toma sa začína krátko po boji na západnom fronte, v čase, keď sa poprvýkrát zahľadel do tváre jeho budúcej manželky. Isabel miluje deti, no osud jej doposiaľ neprial. Prišla o dva plody, ktoré sa narodili mŕtve, a pri treťom tomu nebolo inak. Keď sa z čista jasna, v období jej tretieho potratu, objaví niekoľkomesačné dievčatko - Lucy -, považuje ju za dar z nebies a je rozhodnutá ponechať si ju. Stedmanová vytvorila naozaj silnú a neoblomnú hlavnú hrdinku. Jej rozhodnutia bývajú prekvapivé a spontánne. Keď si raz niečo zaumieni, Tom nemá ani najmenšiu šancu. No ani Tom nie je nevinný a niekoľkokrát zamieša v príbehu karty.

Autorka disponuje úžasným darom reči a jej emotívne rozprávanie vo vás zanecháva rozporuplné myšlienky. Nie ste si istý tým, čo bude nasledovať, pretože autorka vás drží až do samého konca v napätí. Zároveň sa hrá s vašimi citmi, ktoré u väčšiny čitateľov prelomí. Príbeh sa číta plynulo a má rýchly spád, pretože Stedmanová román odbremenila od hluchých miest. Na druhej strane, veľmi rada používa opisy, ktoré vhodne dopĺňajú prebiehajúci príbeh. Aj niekoľko hodín po dočítaní Svetla medzi oceánmi som si nebol istý svojimi pocitmi. Príbeh, ktorý hovorí o láske a najväčšej zrade zároveň, vás istotne chytí za srdce.

Za poskytnutie reading copy Svetla medzi oceánmi by som chcel poďakovať vydavateľstvu IKAR. Knižka vychádza 20.septembra, no už čoskoro si ju budete môcť predobjednať TU.