RECENZIA: TRÓJA – Štít hromu (David Gemmell)

Štít hromu, odohrávajúci sa v slávnej gréckej dobe bronzovej, nadväzuje na dramatický a dobrodružný román Pán strieborného luku a pokračuje aj v osudoch jeho hrdinov – desivého Helikaóna a jeho veľkej lásky, ohnivej Andromachy, mocného Hektora a bájneho rozprávača Odysea. Vojna sa blíži a pomaly sa schádzajú všetci králi z pobrežia Veľkého zeleného mora – priatelia i nepriatelia, každý s vlastnými tajnými plánmi na dobytie a spustošenie krajiny toho druhého. V tomto závratnom víre zrady a klamstva sa ocitnú traja cestujúci: Piria, kňažka na úteku, ktorá v sebe dusí desivé tajomstvo, Kalliades, bojovník s veľkými ideálmi a slávnym mečom, a jeho blízky priateľ Banokles, ktorý sa v nastávajúcich bitkách stane legendou. Všetci traja putujú do bájnej Tróje, nad ktorou sa začínajú sťahovať temné mračná.

Autorom podmanivej historickej trilógie TRÓJA je David Gemmell. Ako sme si mohli všimnúť už v prvej časti, Trójskej vojne prostredníctvom príbehu dodáva úplne nový, nepoznaný rozmer. Jeho prednosťou sú reálne vykreslené charaktery, ktoré sa vryjú čitateľom do krvi a s obľubou siahnu aj po ďalších pokračovaniach. Podobným tempom  postupuje aj v Štíte hromu. Osudy hlavných postáv sa škaredo zamotávajú, príbeh prekypuje akciou a vznešený rozprávačský talent autora vás prinucuje "oddialiť" posledné stránky.

Človek nie je len dobrý aj zlý, svet nie je len čierny aj biely. Podobných slov sa drží aj Gemmell, a preto i napriek mnohým fiktívnym príbehom a výmyslom autora pôsobí dielo reálne. Aineias, teda mladý a udatný chlapec, z ktorého sa vykľuje neskôr slávny Helikaón, sa ocitá v smrteľnom nebezpečenstve. No naozaj sa jeho život končí? Dopustil by autor série niečo také? Postavy sa vyvíjajú - živým príkladom je Andromacha, ktorá prekvapivo koná inak než doposiaľ a nejeden čitateľ zmení k jej charakteru postoj. No v Štíte hromu sa nájde priestor aj pre nových - kňažka Piria, ktorá je obklopená viacerými tajomstvami než celá posádka dokopy, či Kalliades, Banokles alebo Achilles. A... naozaj s ním nijak nesúvisí tajomná Piria?  Štít hromu sa odohráva na viacerých miestach a skutočné udalosti sú z každých strán prepletené vymyslenými. Ak ste si obľúbili Odysea, starého rozprávača historiek a príbehov, poteším vás. Aj v druhom diele si nájde určité miesto.

Trója je rozsiahle dielo. Podobne ako aj Pán strieborného luku, aj v Štíte hromu sa akcia sústreďuje skôr na záver knihy. V prípade tejto časti môžete nájsť zopár hluchých miest, no ak vydržíte, opäť vás čaká vynikajúci koniec. Ako som spomínal, stovky strán si vyžadujú nesmierne množstvo času a keďže autor začal sériu písať krátko pred svojou smrťou, dielo nebolo dokončené "jeho rukou". O to, aby sa tretia, a zároveň záverečná, časť dostala k čitateľom, sa čiastočne postarala jeho manželka Stella. Tak či tak, som zvedavý, ako to s našimi obľúbenými hrdinami nakoniec dopadne. Ak ste priaznivcom historických románov či naopak fantasy a ak sa vám páčil Pán strieborného luku, rozhodne siahnite aj po tomto pokračovaní. Neoľutujete.

Za poskytnutie recenzného výtlačku knižky by som chcel poďakovať vydavateľstvu Slovart.
Štít hromu si môžete kúpiť napríklad TU