RECENZIA: Sklený vrch (Katarína Soyka)

Vedma Mirka je liečiteľka. Jej osud sa má naplniť na Sklenom vrchu, kde sa kedysi udržiavala Rovnováha medzi Dobrom a Zlom. Ester nekradne, ona si len požičiava. Pre niektoré poklesky zavinené jej neskrotným temperamentom zišla z cesty bielej mágie. Dnes je už bosorka. Nikol je striga. Jej telo sa nedá zničiť, zato ona dokáže čarami zabíjať. Tieto tri ženy spojil osud, aby spoločne porazili pána, ktorý ovládol Sklený vrch a mŕtvi ho poslúchajú. Je ťažké proti nemu bojovať. Každý padlý bojovník sa po smrti postaví na jeho stranu. Strážcovia Rovnováhy na Púšti, v Močiaroch a Voňavom lese pomaly strácajú sily. Tri čarodejnice putujú, aby naplnili svoj osud a stretli lásku v tých najnečkanejších podobách.

Sklený vrch je prvotinou SLOVENSKEJ fantasy autorky Kataríny Soyky. Celkovo na knižke pozitívne hodnotím námet, ktorý ju robí zaujímavou, dobre čitateľnou a ako stvorenou na oddychové čítanie. Mirka, hlavná hrdinka príbehu, má len dvadsaťštyri rokov. Alvea, ktorú považuje za mamu, jej pred smrťou zvestovala prosbu. Mirka sa musí dostať na Sklený vrch, kde sa má naplniť jej osud. Znamená to dobrodružnú cestu, ktorá spojí osudy viacerých ľudí a ktorá hlavné postavy prinúti správne sa rozhodnúť. Mirka je veľmi mladá a neskúsená, preto sa s jej konaním nemusí stotožniť úplne každý, no inak na tom nie sú ani Nikol s Ester. Mne ale neprekážali a obľúbil som si ich.

Počas celej knihy ma sprevádzal pocit chýbajúcich opisov. Niekedy sa do prebiehajúceho deja pre lepšiu predstavivosť vyslovene pýtali, ako napríklad opisy krajiny a miest, charakterov a podobne. Myslím, že isté "spomalenie" by tok informácii veľmi dobre doplnilo a urobilo čitateľovi ucelenejší pohľad. Tí, ktorí opisy neobľubujú a majú radi nerušené čítanie, si však prídu na svoje.  Ďalším nedostatkom sú gramatické chyby a chýbajúce čiarky. Tie sú ale zapríčinené vytlačením predposlednej verzie príbehu, ktorej chýba korekcia, preto ich akceptujem a keďže neboli veľmi početné, bežný čitateľ ich úspešne prehliadne. Na druhej strane, príbeh sa číta ľahko a pre dobre čitateľný štýl autorky si knižku užijete. Sem-tam síce nájdete pár hluchých miest, ale na konci sa môžete tešiť na prekvapivé vyvrcholenie. I to, že je autorka od nás a že sa v rodnom jazyku vyzná, robí Sklený vrch trochu iným. Keďže je knižka určená skôr dospelým čitateľom, nie je núdza o pikantné scény, no nechýba jej ani akcia v spojení s dobrodružstvom a napätím.

Ak hľadáte knižku na upršané večery alebo oddychové čítanie s prvkami fantasy, Sklený vrch bude tou správnou voľbou. Na pulty kníhkupectiev sa čoskoro dostane aj autorkin ďalší počin - upírsky thriller Lokaj a vtipný príbeh Šťastlivec (z pera Lenony Štiblaríkovej) o živote Maxa, ktorého uniesli mimozemšťania. Všetky spomínané knižky majú vreckový rozmer, takže sú ako stvorené na cesty.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Hydra
Sklený vrch si môžete kúpiť napríklad TU