RECENZIA: Krásni a mŕtvi 4 - Phoenix (Eden Maguire)

Nie sú živí, no nie sú ani mŕtvi. Sú niečo medzi tým...

Jonas, Arizona, Summer - všetkým trom mŕtvym spolužiakom pomohla Darina vyriešiť tajomstvo ich smrti, aby ich duše mohli odísť na večnosť v pokoji. Teraz je na rade ten posledný a najdôležitejší: Krásny mŕtvy Phoenix, Darinin chlapec, jej najväčšia láska. Bol dobodaný v bitke na benzínke. Kto je jeho vrah? Darina vie, že mu musí pomôcť. Ale tiež vie, že tentoraz sa s ním rozlúči navždy. Čas beží, Darinu opúšťajú sily, nenachádza u nikoho pomoc, dokonca samotný Phoenix akoby nechcel spoznať pravdu. Porazí láska smrť?

V predošlých troch častiach sa Darine postupne podarilo vyriešiť záhady úmrtia Jonasa, Arizony a Summer a s posledným rozuzlením prichádza tá najťažšia časť misie: Phoenix, ktorého milovala a ktorého by sa ani v tejto chvíli nevzdala. Od jeho smrti uplynul skoro rok a čas sa neustále kráti. Posledná časť veľakrát znamená odpovede na otázky, ktoré sme si počas celej série položili. Na viaceré Maguire odpovie, no niečo si predsa len nechá pre seba.

Krásni a mŕtvi sa počas devätnástich mesiacov, ktoré strávili s Darinou, postupne menili a vyvíjali. Menil sa i autorkin štýl a vyjadrovacie schopnosti - zatiaľ čo v prvej časti bola Darina nositeľom všetkých zlých ľudských vlastností, v druhej a tretej jej charakter dospel a viacerí z nás si ju obľúbili. Podobne to bolo i s príbehom, nerátajúc štvrtú časť. Darina bola v záverečnom dieli iná, čo však z časti chápem - o chvíľu sa nedobrovoľne vzdá svojej životnej lásky a pošle ju na druhú stranu. Naozaj je toho schopná?

Autorkin štýl je ako stvorený na oddychové čítanie. Dokáže sa pohrať s napätím, nezdržovať sa zbytočnosťami a celkovo jej diela pôsobia veľmi odľahčene. Pri Phoenixovi som sa ale nemohol zbaviť pocitu, že sa autorka opakuje a viaceré scény sa v kníhe nachádzali na úkor - podľa môjho názoru veľmi krátkeho - epilógu. Ten mohla autorka prepracovať, poprípade vytvoriť s väčším časovým odstupom. Prinajmenšom však mohla vysvetliť až príliš obrazný a metaforický koniec, ktorý každý čitateľ pochopí po svojom. Kniha mi celkovo pripadala o úroveň nižšie v porovnaní s predošlými dvomi - či už celkovou atmosférou, napätím a gradovaním príbehu, ktoré mi v tejto časti trochu chýbalo.

Pozitívom je, že konečne odhalíme pravdivý príbeh Huntera, jeho súvislosť s Darinou a takisto sa rozvinú a uzavrú osudy ďalších vedľajších postáv. Tak to ale pri posledných dieloch chodí. Krásnych a mŕtvych 4 by som teda rozhodne odporúčil čitateľom, ktorí majú sériu rozčítanú a tým, ktorým sa páčili predošlé diely. Nečakajte ale famózne a napäté vyvrcholenie príbehu.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem Vydavateľstvu Fragment.
Knihu si môžete kúpiť TU