pondelok, 8. októbra 2012

RECENZIA: Mesto kostí (Cassandra Clare)

Upíri, vlkolaci, bosoráci či
Tieňolovci... Kto nás ochráni pred
Pätnásťročná Clary Frayová sa v nočnom klube stane svedkom vraždy – vraždy, ktorú spáchali traja tínedžeri so zvláštnymi tetovaniami na tele a s prapodivnými zbraňami. Stačí len okamih a všetky telá jej zrazu zmiznú pred očami. Potom je naozaj ťažké zavolať policajtov, aby vyšetrili vraždu neviditeľnej obete neviditeľnými tínedžermi. Tak sa Clary prvýkrát stretla s Jaceom, Tieňolovcom, ktorý zbavuje náš svet démonov. Clary je vtiahnutá do Jaceovho sveta, jej mama zmizne a ju napadne démon. Ale prečo majú démoni záujem o Clary a jej mamu? A prečo Clary ako jediná vidí Tieňolovcov a svet démonov?

Azda sa v našich končinách nenájde človek, ktorý ešte nepočul o sérii Nástroje smrteľníkov a knihe Mesto kostí, ktorá si medzi nami - knihomoľmi, získala skromný titul jedna z najlepších. Práve sa pýtam - nie náhodou najlepšia? A naozaj, Cassandra dokázala niečo neuveriteľné a jej dielo ide príkladom pre húfy ostatných autorov, ktorí ju len neúspešne kopírujú. Nepredvídateľná a strhujúca jazda. Žiadne zbytočnosti či umelé naťahovanie. I tak by sa dalo charakterizovať Mesto kostí. Skutočne, autorka vám od prvého slova až po poslednú stránku nedá vydýchnuť.

Postavy sú kapitolou samou o sebe. Pani spisovateľka, keďže Cassandra si tento titul bezpochyby zaslúži, sa s ich vytvorením potrápila, no v konečnom dôsledku jej snaha rozhodne padla na úžitok. Clary má len pätnásť rokov a už sa stáva svedkom krutej vraždy. Nielen to - v okamihu dokonca spoznáva čudných ujkov a tetku, ktorí si hovoria Tieňolovci.  Predstavte si, že by ste sa ocitli na jej mieste. Vaša mama zo dna na deň zmizne, vy spoznáte ľudkov, ktorí s vami majú spoločné až podivuhodne veľa... a každým ďalším slovom, ktoré vyslovia, sa váš život len viac skomplikuje. V skutku lákavé, však? A tu sa príbeh Nástrojov smrteľníkov ešte len začína...

Jace - Tieňolovec so svojským spôsobom vyjadrovania - sa istotne stane vaším obľúbencom. Už-už sa ku Clary dostáva bližšie, že by si človek povedal..., a potom príde Cassandrin obľúbený prvok - zvrat, ktorý vás prinúti otvoriť ústa a hodnú chvíľu ich nezavrieť. Šmarili by ste jej niečo do hlavy? Nebojte sa, Mesto kostí rozpráva len zlomok z toho, čo má autorka v úmysle a všetko do seba postupom času zapadá. Koniec viacerým z nás nedá spávať. O čom hovorím však vedia len tí, ktorí knihu čítali.

Obálka, ach tá obálka. Videli ste ju už naživo? Ak nie, choďte zajtra mrknúť do kníhkupectva. Rozhodne toto zelené čudo neprehliadnete, pretože 3D verzia knihy vám doslova vyrazí dych. A nielen obálka stojí za povšimnutie. Pán prekladateľ, Otakar Kořínek, si za podarený preklad zaslúži môj obdiv. Nebojí sa používať slang mladých, nové výrazy a slová, s ktorými sa dospelí čitatelia ešte nemuseli ani stretnúť, no mladí nimi určite nepohrdnú. Práve naopak, knižku si ešte väčšmi užijú a obľúbia. Ak sa práve rozhodujete, či túto knihu kúpiť, ja som rozhodne za. Dielo Cassandry Clare ponúka svojim čitateľom istý vyšší level fantasy, ktorý ohúri masy čitateľov. Od vydania prvej časti sa mu to aj úspešne darí.

Hodnotenie:

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart
Mesto kostí si môžete objednať TU