sobota, 10. novembra 2012

RECENZIA: Mrazivé leto (Manuela Martini)

Triler, ktorý vám nedá spávať...
V mestečku Marbella, na juhu Španielska si pätnásťročná Lyra pripadá ako v raji. Až do chvíle, keď zmizne jej spolužiačka Pia. Onedlho Piu nájdu mŕtvu a tak sa z letnej idylky stáva zlý sen. Lyre a jej kamarátom sa zdá, že polícia nekoná dosť pružne, chcú preto prísť vražde na kĺb. Aj keď Lyrina mama netuší, čo jej dcéra podniká, Lyre sa zdá, že sa správa divne: odmieta hovoriť o minulosti, keď Lyrina staršia sestra zomrela pri autonehode. Lenže Lyra je presvedčená, že jej sestra žije. Čo jej matka tají? Aké desivé tajomstvá mali zostať navždy skryté?

V Mrazivom lete sa stala vražda. Kamarátka Lyry - Pia, záhadne zmizne a o chvíľu sa v médiach objaví správa, že Pia je mŕtva. Aby toho nebolo málo, Lyrina staršia sestra podľa slov rodičov zomrela pred rokmi pri autonehode. Pätnástročnej Lyre však na tom celom niečo nesedí. Na druhej strane, majú jej rodičia dôvod klamať? Kniha pochádza z pera nemeckej autorky Manuely Martini a s odstupom času by som ju označil ako dobré oddychové čítanie.

Lyra je ešte veľmi mladá, no na svoj vek ju autorka vykreslila veľmi vyspelo. Presne zapadá do cieľovej skupiny, ktorej je Mrazivé leto určené, a preto si ju mladí čitatelia rozhodne obľúbia. Starší môžu mať s jej správaním menší problém a môže im pripadať absurdne. No autorka sa s vykreslovaním charakterov príliš nehrala, dej plynie veľmi rýchlo, a kniha sa preto číta rýchlo a plynule. Aj to je jedna z výhod tohto trileru, ktorý už sprvu začína tak desivo. Skutočne, autorka jednu zápletku preplieta druhou a vy si nebudete istí tým, čo bude nasledovať.

Čo ak vám vaši rodičia ustavične klamali? Čo ak sestra Lyry vôbec pri autonehode nezomrela, ale mama vymyslela pre druhú dcéru lepší príbeh? Ba dokonca, čo ak majú jej rodičia s úmrtím sestry niečo spoločné? Musím sa priznať, že Lyrina mama mi na niektorých miestach neskutočne liezla na nervy a pripadala absurdne. Jednoducho, takto by sa matka pätnásťročnej dievčiny rozhodne nesprávala a celkovo vyzerala veľmi čudne. Ďalej by som knihe vytkol jej krátku dĺžku a takisto aj koniec mi pripadal príliš rýchlo ukončený.

Osobne by som si vedel predstaviť daný nápad lepšie a rozsiahlejšie spracovaný, ale ako čítanie pre mládež na studené večery je dielo Manuely Martini ako stvorené. Odporúčam ho najmä milovníkom skutočných príbehov a trilerov s rýchlym spádom. Ako oddych od fantasy bude Mrazivé leto určite dobrou voľbou. Fanúšikovia série sa môžu tešiť na ďalšiu časť zo série trilerov už vo februári. Kniha ponesie názov Pod krídlami motýľa.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem Vydavateľstvu Fragment. Knihu si môžete kúpiť na tejto adrese.