RECENZIA: Rezistencia (Veronica Roth)

Jedno rozhodnutie ťa môže zničiť.

Jedno rozhodnutie ťa môže zmeniť alebo zničiť. Každé rozhodnutie má však svoje dôsledky a po napätí, ktoré vzniklo medzi frakciami, sa Tris Priorová snaží zachrániť seba a tých, ktorých miluje. Zápasí s ničivými otázkami o smútku a odpustení, identite a oddanosti, politike a láske. Iniciačná ceremónia Neohrozenosti mala byť pre Tris dňom osláv a radosti, no skončila sa krvavými bojmi.

V mysliach a dušiach frakcií sa rozhostil nepokoj, napätie každým dňom narastá. Tris stojí pred výzvou. Aby pomohla sebe a ostatným, musí naplno rozvinúť svoju divergenciu, aj keď nevie, čo všetko tým môže stratiť.

Veronica Roth je autorkou najlepšej knihy roka 2011 podľa stránky goodreads - Divergencie.  Čo prinesie jej druhé pokračovanie, ktoré sľubuje oveľa viac akcie a bitiek než predošlá časť? Rezistencia pritom začína presne tam, kde sa Divergencia skončila. Spomínate si ešte na zvrat z konca prvej časti? Ak vás prekvapil, koniec Rezistencie vás prinúti nedýchať. Doslova.

Napätie a spory medzi frakciami narastajú a už na pohľad je isté, že svet nesmeruje k zdarnému koncu. Aby toho nebolo málo, stupňuje sa aj tlak medzi hlavnými postavami - Tris a Tobiasom. Keďže počas celej knihy medzi sebou nevedeli nájsť spoločný kompromis a na vine bola Tris, práve ona môže niektorým čitateľom mierne vadiť a liezť na nervy. Ja som si ich spoločné chvíle užíval a Tris mi nevadila, keďže som sa doslova zažral do štýlu autorky (ktorá je pritom tak mladá a Divergencia bol jej knižný debut) a knihu si nesmierne obľúbil. A verte, obľúbite si ju aj vy.

Rezistencia je riešením. Podarí sa byť Tris rezistentnou? Podarí sa jej pochopiť niečo, čomu vôbec nerozumie? A v neposlednom rade, podarí sa jej spoločne s Tobiasom zachrániť zvyšky Neohrozenosti a Sebazaprenia, teda toho, čo ostalo po rozpade zvyšných dvoch frakcii? Celkovo je Rezistencia o niečo akčnejšia a viac nasýtená bojom než prvá časť, no to bol u mňa bod k dobru. Stále sa v nej niečo deje, nezdržuje vás hluchými miestami a koniec vám opäť vyrazí dych.

Kapitolou samou o sebe je preklad knihy, ktorý je podobne ako pri prvej knihe jednoducho vynikajúci. Elena Guričanová odviedla kus roboty a i vďaka nej si knižku ešte väčšmi užijete. Azda ani nemusím spomínať 3D výzor knihy, ktorý - rovnako ako Divergencia - obsahuje postriebrený, vygravírovaný názov. Ak ste čítali Divergenciu, rozhodne siahnite aj po Rezistencii. A my, ktorí sme už Rezistenciu čítali, môžeme len čakať na jar 2014, kedy by mala vyjsť v slovenskom preklade tretia časť (ktorú autorka práve dopísala). Som si však istý, že čakanie bude opodstatnené a prinesie strhujúci a dokonalý záver série.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart
Rezistenciu si môžete kúpiť TU