RECENZIA: Jazdci časom (Alex Scarrow)

Keby ste sa ma pred pár dňami spýtali, či som už počul o Alexovi Scarrowovi, asi by som len nemo pokrútil hlavou. Dnes už ho viem priradiť k autorovi, ktorý mi ukradol niekoľko hodín času a doslova pripútal ku svojej knihe. No nesťažujem si. Takúto jazdu som už dlho nezažil a... neviem, kedy ju v budúcnosti zopakujem (pravdepodobne v júni, kedy vychádza ďalšia časť). V čom sa teda skrýva čaro Jazdcov časom?

1912. O pár minút mal Liam O'Connor zahynúť na palube potápajúceho sa Titanicu. No... nezahynul. Poslúchol muža, ktorý mu ponúkol pomoc. O storočie neskôr, v roku 2010 paluba lietadla vybuchla do povetria. Aj Maddy mala zomrieť pod rukami teroristov. Pár sekúnd pred výbuchom poslúchla starčeka a dostala druhú šancu. Pod jednou podmienkou. Sal Vikramová mala zomrieť pri požiari v budúcnosti v roku 2026. Avšak rovnako ako Liam a Maddy, aj ju postretla nová šanca. No nebolo to také jednoduché. Záchrana znamenala doživotné služby tajnej organizácie a život, ktorý poznali, už nikdy nebude taký ako predtým.

Ale... čo ak bude ich hlavnou náplňou cestovanie v čase? Ľudstvo vynašlo časostroj a každá zmena našich dejín by mohla mať fatálne následky do súčasnosti. Pretože ani ruku nemožno vytiahnuť von z vody bez toho, aby sme vytvorili čo i len malé vlny. Jazdci časom musia ochrániť naše dejiny a zneškodniť každého, kto sa ich pokúsi zmeniť. A... vtedy prichádza pán Kramer.

Keď prvýkrát otvoríte Jazdcov časom, privíta vás veľké množstvo krátkych kapitol, jedna s dátumom 1912, druhá pre zmenu s rokom 2066. Chaos, prebleskne vám hlavou. No potom sa začítate a zistíte, že nie všetko bude také, ako ste si možno mysleli. Zamiloval som si cestovanie časom. Zamiloval som si krátke kapitoly, ktoré vás nútili čítať a čítať až do samého konca. Zamiloval som si... Jazdcov časom

Predstavte si chudáka Liama, ktorý sa narodil na začiatku minulého storočia a ktorý o našom svete nevie vôbec nič. Nebojte, neskôr sa, chudák, trochu asimiluje (čo bude naozaj vtipné, verte mi). Ďalej si predstavte robota, ktorý síce vyzerá úplne ako my, je z mäsa a kostí, no v hlave skrýva niekoľko jadrový procesor a pamäťovú kartu, bez ktorej by si toho veľa nepamätal. Keď už hovorím o Bobovi, ten patril medzi moje obľúbené postavy, pretože mi vždy na tvári vyčaril úsmev. Ale to je len zlomok z toho, čo postavy Jazdcov času ponúkajú.

Pravdepodobne to bude Scarrowov štýl, ktorý urobil Jazdcov časom mojou obľúbenou knihou. Naozaj, už sprvu ma jej tematika zaujala, keďže dejiny boli vždy mojou obľúbenou témou. Príbeh plynie strašne rýchlo a plynulo - dobre tomu dopomáhajú aj krátke kapitoly a veľmi dobre čitateľný štýl. V druhej polovici sa kniha mení na akčný trhák, v ktorom ide o holý život. Scarrowove slová vtedy budete doslova hltať. Na to, aby vytvoril svet Jazdcov časom, potreboval vynikajúcu fantáziu, ktorú však bezpochyby má.

Čo dodať na záver? Jazdci časom moje očakávania rozhodne predčili. Ak hľadáte akciu, nevšednú tematiku či knihu, ktorú budete milovať, ste na správnej adrese. Dielo britského autora spĺňa všetko z vyššie spomenutého. A... ak by vás náhodou zaujímalo, kedy bude cesta Liama, Maddy a Sal pokračovať, bude to v júni, kedy vydavateľstvo Slovart pripravuje pokračovanie s názvom Dni predátorov. A pozor, navštívime dinosaurov!

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovart. Knihu si môžete kúpiť trebárs na tejto adrese