sobota 2. marca 2013

RECENZIA: Kam zmizla Aljaška (John Green)

Johna Greena vám azda nemusím predstavovať, keďže o jeho knihe Na vine sú hviezdy som vám rozprával už pred pár dňami. Mojou druhou v poradí bola Kam zmizla Aljaška, ktorá (aspoň pre mňa) predčila Na vine sú hviezdy, keďže ma dostala ešte viac. Prečo? Na vine tentokrát nebudú hviezdy, ale samotná Aljaška

Miles je obyčajný šestnásťročný chalan. Hm, od svojich rovesníkov sa možno odlišuje len tým, že si pamätá posledné slová známych osobností. Ako dospievajúci chalan, aj on potrebuje svoje súkromie a slobodu, ktorú mu však pobyt s rodičmi určite neposkytuje.  Práve preto ich presvedčí, aby mu dovolili ísť do internátnej školy v Alabame. A tu sa začne jeho nový život.

...život, ktorý si najprv (možno) predstavoval inak - filozofovanie vystriedali noci plné žúrov a žartíkov, záškoláctva, alkoholu či prvých skúseností so sexom. A to rozhodne nie je všetko. Nájde si nových kamarátov, spolubývajúceho Chipa alias Plukovníka či Laru. No... potom nájde Aljašku. Svoju krásnu Aljašku. Aljaška mu zmení život. Je krásna a neodolateľná. Pritom o jej tajomstvách nikto veľa nevie a tu akoby sa s Milesom našla. Jeho život naberie nový rozmer. A možno mu ho aj od základu zmení.

Na vine sú hviezdy sa od knihy Kam zmizla Aljaška líši jedným podstatným faktom, ktorým je atmosféra príbehu. Zatiaľ čo tá prvá vás emočne vyšťaví - a to je azda jej jedinou úlohou -, Kam zmizla Aljaška je od začiatku po koniec uvoľnená a hýri mladosťou. A naozaj, John Green dokonale a uveriteľne opisuje svet mladých - bez servítky, taký, aký naozaj je. Vyčarí vám na tvári úsmev a možno občas prinúti vypustiť nejednu slzu.

Kniha Kam zmizla Aljaška je o láske. Je o najväčšom priateľstve a zrade zároveň. O šťastí, smútku a utrpení. Pri niektorých knihách už na prvých stranách viete, koľká bije. V Greenových knihách tomu nie je inak - lenže v opačnom zmysle. 35-ročný ujo Green sa dokáže nielen hrať so slovami a vetami - on si dokáže získať vaše srdce a... už vám ho naspäť nevrátiť. A... aj preto som si Aljašku zamiloval. Pre jej postavy, ktoré sú napísané priam brilantne. Pre jej príbeh, ktorý je originálny a ktorý vám bude pripadať ako naozajstný. A v neposlednom rade pre samotnú Aljašku, ktorá vyzerá ako obyčajné dievča a pritom skrýva toľko tajomstiev.

V prípade Aljašky nemôžem nespomenúť slovenský preklad, ktorý sa veľmi dobre priblížil žargónu a bežnej reči mladých. Aj vďaka nemu si knihu užijete ešte väčšmi. A ja som si ju teda užil! Ani pár bielych lístkov neoxiduje na obálke len tak, pre nič-za nič. No to zistíte trochu neskôr, keď John úspešne dopočíta všetky tie dni, ktoré vás budú sprevádzať na každej strane. Preto ak váhate, či obetovať pár eur na túto čiernu krásku.... Obetujte ich. Pretože možno práve tých pár eur zmení váš život. Tak trochu.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart. Knihu si môžete kúpiť TU