sobota, 30. marca 2013

RECENZIA: Legenda (Marie Lu)

O Marii Lu som pred Legendou veľa nepočul, a preto som ani od knihy toho príliš nečakal. Ale asi som sa mýlil, pretože Legenda bola naozaj podareným dielom. Chytí si aj vás?

Ocitáme sa v dystopickej Republike poháňanej vojnou s Kolóniami - svete plnom pravidiel a ľudí, ktorí ich porušujú. Ako inak...

Pätnásťročná June pochádza z najbo-hatšej štvrti, má mozog malého génia, snubnú budúcnosť a všetko, čo si zaumieni. Zatiaľ čo ona má predostretú pozíciu v najvyšších vojnových kruhoch, Day - jej rovesník na úteku - sa narodil do života, ktorý je presným opakom toho Juninho. Testom, ktorý je povinný pre všetkých a v ktorom mimochodom June získala najvyšší počet bodov, on neprešiel. Zoznam jeho zločinov nemá konca, a aj práve preto je najhľadanejším zločincom v Republike. Povedali by ste, že sa títo dvaja niekedy stretnú? Je to úplne absurdné - až do chvíle, kedy nezomrie Junin brat Metias - a hlavným podozrivým je Day.

A tu sa akoby Legenda naozaj začala - autorka na stôl rozloží všetky karty a tie signalizujú kvalitné dielo. Pred sebou stoja dva silné - a pritom len pätnásťročné - nezlomné charaktery. Na jednej strane zázračné dieťa June a na druhej podarený záporák Day. Kniha je navyše vyrozprávaná striedaním pohľadov po kapitolách. Ak by vás zaujímalo, koho som si obľúbil väčšmi - bol to Day. Vravel som si - konečne CHALAN! Chválim autorku jednak za striedanie pohľadov, ktoré vývoju deja len a len pomohli, a jednak za vykreslenie silných postáv, ktoré si jednoducho obľúbite.

Marie Lu je masterkou akcie. Naozaj, opisy akcie jej išli najlepšie a bolo vidieť, že v nich je naozaj doma. Keď už spomínam opisy, tie mi v prvej polovici mierne prekážali, pretože ich bolo priveľa. Postupom času sa ale zápletka vykryštalizovala a každou stranou bola Legenda lepšia a lepšia. A ja som si ju teda užíval! Najmä koniec, ktorý azda nemohol byť lepší. Verím však, že druhá časť príde čoskoro a že nás CooBoo nenechá dlho čakať. Ale Legenda nebola len akčná a desivá. Aj do napohľad drsnej knihy sa dokázali okrem slaných scén (hm, ak také vôbec existujú) vľúdiť aj tie sladké. Takže pripravte sa aj na romantiku, ktorá zastupuje síce malú, ale výraznú líniu v príbehu.

Legenda ma veľmi prekvapila - napriek tomu, že som sprvu od nej veľa nečakal. Síce nie je bezchybnou, no určite prinesie akciu, v ktorej autorka vyniká, nový a pritom toľkokrát otrepaný svet a v neposlednom rade zaujímavú zápletku. Mne sa páčila a určite ju odporúčam aj vám.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti ALBATROSMEDIA. Legendu si môžete kúpiť v ich e-shope, na tejto adrese