sobota, 23. marca 2013

RECENZIA: Päťdesiat odtieňov temnoty (E L James)

Ešte temnejšie, zmyselnejšie a neodolateľne návykové!

Potom, čo Anastasia Steelová na vlastnej koži pocíti, aké temné sú tajomstvá Christiana Greya, opúšťa ho. Napriek všetkému, čo sa medzi nimi stalo, na neho stále nemôže zabudnúť. Keď jej Christian ponúkne nové podmienky vzťahu, neodolá a vracia sa k mužovi, ktorého miluje. Postupne odhaľuje všetky tajomstvá a zisťuje, že jeho päťdesiat odtieňov sivej je temnejších, než si kedy dokázala predstaviť. A zatiaľ čo Christian bojuje so svojimi démonmi, Ana musí urobiť najdôležitejšie rozhodnutie vo života.

... a urobí to rozhodnutie? Tak či tak, veľké rozhodnutie urobí asi každý, kto sa rozhodne siahnuť po tejto knihe. Knihe, ktorá možno spôsobí červeň na lícach, no v neposlednom rade knihe, ktorá dokázala pobúriť milióny čitateľov (alebo skôr haterov) Päťdesiatich odtieňov sivej. A bude dvojka lepšia než prvá časť? Ako pre koho. Niekto ju zožerie a iný odsúdi na spálenie. Podľa môjho názoru Temnota hravo predbehla Sivú - už len tým, že sa od nej diametrálne odlišuje.

Sprvu som mal obavy - kniha sa v prvej polovici takpovediac vliekla a autorka do deja nezakomponovala skoro nič, čím by ma ohúrila. Postupne sa ale charakter Päťdesiatich odtieňov temnoty líšil, James do deja zahrnula sľúbený minulý život Christiana a občas sa z knihy stával psychologický román - čo veľa z nás určite ocenilo. Nebolo núdza ani o zvraty a nepredvídateľnosť príbehu, čím aspoň podľa môjho názoru predčila prvú časť. Pozitívom boli aj hlavné postavy, ktoré sa badateľne vyvinuli - Christian si začal dávať pozor na to, čo robí a uvedomovať, aké následky bude mať jeho konanie. Ana akoby konečne dospela a vedela, čo chce.

Asi najviac epický bol záver knihy, ktorý ďalšej časti poriadne zavaril. No dalo sa to čakať, v druhej časti sa veľa vecí zmenilo, či už samotný dej, ktorý sa zamotal a hlavné postavy si prešli viacerými bariérami. Nechajte sa prekvapiť - možno ostanete rovnako zaskočení ako ja. A možno si Päťdesiat odtieňov temnoty zoberie aj vaše dva dni, ktoré strávite pripútaný k šiestim stovkám listov papiera. Neviem, čím to bude, že kniha si odo mňa zaslúžila päť hviezdičiek. James vytvorila úplne nový uhol pohľadu na 50 odtieňov, celkovo mierne upustila od erotiky, ale aj napriek tomu si zachovala kvalitu z prvej časti. Celkovo knihu hodnotím veľmi pozitívne.

Za poskytnutie recenzného výtlačku Päťdesiatich odtieňov temnoty ďakujem spoločnosti ALBATROSMEDIA. Knihu si môžete kúpiť napríklad v ich e-shope na tejto adrese