RECENZIA: Čo sa stalo Mare Dyerovej? (Michelle Hodkin)

Mara Dyerová neverí, že by jej život mohol byť ešte viac zamotaný. Nielenže si vôbec nepamätá, ako sa dostala do nemocnice, kde sa práve prebrala, ale nevie nič ani o nehode, pri ktorej zomreli jej najlepší priatelia a frajer. Mare sa však takmer nič nestalo.

Lekári sa domnievajú, že nový začiatok v novom meste pre ňu bude tým najlepším riešením, a spomienky tak môžu pomaly vyplávať na povrch. Marin nový život sa však stále viac komplikuje. V novej škole si len ťažko nachádza svoje miesto a vďaka jej šťastiu je považovaná skôr za čudáčku, než normálne dievča.

A aby toho nebolo málo, tváre mŕtvych priateľov má pred očami denno-denne. A potom... zrazu...vidí aj smrť ľudí naokolo iba chvíľu pred tým, než sa to stane. Je jej jasné, že sa asi zbláznila. Keď si je už istá, že to ani nemôže byť horšie, Noah Shaw, najkrajší chlapec, akého kedy videla, ju odmieta nechať na pokoji... Čo má vlastne za lubom?

A čo má za lubom Michelle Hodkin? Jednoznačne ohúriť vás opäť niečím novým, desivým a všelijakým len nie otrepaným - proste príbehom Mary Dyerovej. Ktorý - teda aspoň mňa - občas vyviedol z miery (ak je to to správne pomenovanie pre pocity a myšlienky, ktoré mi počas čítania preleteli hlavou). Pritom som si chcel knihu len ohmatať, pokochať sa jej obálkou... No ona ma vtiahla do seba a pár hodín mi nedovolila odtrhnúť pohľad z jej vnútra. Michelle, klobúk dole.

Ťažko povedať, v čom sa skrýva výnimočnosť tejto knihy. Možno je to samotnou nadprirodzenou Marou - ktorá nie je ako ostatné, je výraznou a silnou hrdinkou, ktorá možno niekedy nevie, čo presne chce, ale jej konečné rozhodnutia nie sú zbabelé a nezmyslené, ako to býva u väčšiny sedemnásťročných hrdiniek. Ďalej to bude pravdepodobne samotná štylistika príbehu, pretože príbeh je nielen preložený dobre, ale aj výrazové prostriedky, ktoré Michelle Hodkin používa, do deja veľmi dobre zapadajú a robia ho inakším a pútavejším. Aj bez týchto aspektov by mohla byť Mara Dyerová dobrá - no rozhodne by nikdy nebola taká, aká sa teraz vyškiera na regáloch kníhkupectiev.

Mať nadprirodzené schopnosti, dostať novú šancu žiť či stretnúť chalana, za ktorým sa otáča skoro každé dievča. Čo viac si môže Mara priať? Keby som sa mal však vžiť do jej úlohy, pravdepodobne by som sa radšej vrátil ku svojmu starému životu. A naozaj to nie je rozprávka - ale niečo temné, desivé... a pritom tak skutočné a uveriteľné.

Priznávam, že neznášam otvorené konce. Neznášam zvraty na konci knihy a čakanie na ďalšiu časť. A z duše nenávidím Michelle Hodkin za to, čo mi na konci tejto knihy spôsobila. A zároveň ju zbožňujem a obdivujem za to, že bola niečoho takého schopná. Ak budete mať pocit, že sa v príbehu nachádza príliš veľa obratov a všetkého, čo sa na ne bude čo i len podobať, pripravte sa na poslednú stranu. Až tam naozaj pochopíte, čo si autorka pod pojmom zvrat predstavuje.

Aj keď som pred vydaním Mary čítal viaceré pozitívne recenzie, pokým som ju neotvoril, neveril som, že môže byť až taká dobrá. Zrejme som sa mýlil - no o to viac som si ju užil. To, ako veľmi sa teším na druhú časť, je slovami len ťažko opísateľné. A to, kto je Mara Dyerová budeme môcť zistiť už v septembri, kedy Slovart pripravuje jej pokračovanie. Už aby tu bolo...

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu SLOVART. Knihu si môžete kúpiť trebárs v internetovom kníhkupectve ABCKNIHY.SK a to na tejto adrese