RECENZIA: Krásni (Scott Westerfeld)

Síce je to už viac než rok, čo vyšla v preklade prvá časť dystopie od Scotta Westerfelda, ešte dnes si pamätám, že som bol po jej dočítaní zaskonečný. A nebolo to tým, že by sa mi kniha nepáčila - práve naopak. Autor mi pred oči predostrel niečo, čo síce malo svoje nedostatky, rovnako ako každá iná kniha, no svet, v ktorom sa hlavné postavy ocitli, bol jednoducho... šialený.

Nikto nie je dostatočne krásny, preto každý musí podstúpiť špeciálnu operáciu, aby tieto nedos-tatky napravil. Znie to ako možná budúcnosť nášho sveta (verím, že tento ideál ostane len v diele pána Westerfelda), no vo svete Tally je to krutou realitou.

Tally je konečne krásna. Jej výzor je dokonalý, jej oblečenie je úžasné, jej frajer je totálne sexi a ona je najpopulárnejšia nová krásna. Má všetko po čom túžila. Ale za všetkou zábavou – nekončiacimi večierkami, high-tech luxusom a úplnou slobodou – je ťaživý pocit, že niečo nie je v poriadku. Niečo dôležité. A potom dostane Tally správu zo svojej škaredej minulosti. Musí sa rozhodnúť či chce zabudnúť, alebo bude bojovať za svoj život – pretože autority nemajú v úmysle nechať na žive nikoho, kto vie o Dyme a starých škaredých.

Keby som mal prvú a druhú časť porovnať, tá prvá sa mi páčila o niečo viac. Nie že by bola dvojka slabšia - dystopický svet bol rovnaký ako v predošlej časti, skvelo prepracovaný, no skoro vôbec sa nevyvinul a nezmenil od prvého dielu, takže čitateľ sa o ňom nedozvedel skoro nič nové. Napriek tomu ma autor dokázal udržať v napätí a vďaka jeho štýlu ma čítanie naozaj bavilo. Ako som spomínal, autor sa so svetom škaredých a krásnych veľmi dobre vyhral a jeho diela sa veľmi dobre čítajú. Čo sa týka Tally, môj názor na ňu stále nezmenil - opäť mi pripadala ako obyčajná a nevýrazná hrdinka.

Oproti Škaredým však Krásni mali viacero hluchých miest, tie ale autor vyvážil veľkým množstvom akcie v druhej polovici knihy. Prekvapil ma najmä otvoreným koncom, kedy som pochopil, že autor plánuje ešte veľa nečakaných zvratov, ktoré by mi ani len nezišli na um.

Krásni sú príjemným oddychovým čítaním. Ak máte radi prepracovaný svet, túto sériu budete doslova milovať, pretože autor zo svojej fantázie vyťažil všetko, čo sa len dalo. No aj tak som presvedčený o tom, že veľa vecí má pre nás ešte len pripravených.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem VYDAVATEĽSTVU SLOVART. Knihu si môžete kúpiť napríklad v internetovom kníhkupectve ABCKNIHY.SK a to na tejto adrese