streda 26. júna 2013

RECENZIA: Oheň (Sara B.Elfgrenová, Mats Strandberg)

V Engelsforse bude poriadne horúco! Vyvolené majú nastúpiť do druhého ročníka gymnázia. Celé letné prázdniny tŕpli v očakávaní ďalšieho kroku zo strany démonov. Hrozba však príde z miesta, ktoré by im nenapadlo ani vo sne. Je čoraz očividnejšie, že v Engelsforse sa deje čosi veľmi, veľmi zlé. Minulosť sa prelína s budúcnosťou. Živí stretávajú mŕtvych. Vyvolené sú čoraz zomknutejšie a opäť sa presviedčajú, že mágia neuľaví nešťastnej láske ani nezhojí zlomené srdce.

Oheň je druhou časťou Kruhu z pera švédskych autorov Sary Elfgrenovej a Matsa Strandberga. Musím podotknúť, že práve Kruh patril medzi prvú knihu dvoch autorov, na ktorú by môj názor nebol rozporuplný. A je to naozaj tak - pôvod tejto spisovateľskej dvojky dodal knihe zaujímavý ná-dych, inakosť spojenú so zaujímavosťou nápadu aj štylistiky. Aj keď som knihe vytýkal veľké množstvo strán, príbeh sa mi dostatočne vryl do pamäte. A rovnako na tom bol aj Oheň. Nebol bezchybný, no určite stál za prečítanie.

Kruh aj Oheň sú rozsiahle diela. Viac než šesťsto strán listov papiera, ktorými Oheň disponuje, prináša okrem starej známej partie z prvej časti aj spleť ďalších postáv, ktoré príbehom zatočia. Rovnako ako aj u prvej časti, aj pri Ohni som mal pocit, že je príbeh až príliš detailný a byť po mojom, určite by som ho o sto či dvesto strán skrátil. Aj keď bola kniha čitateľná veľmi dobre a písaná pútavo, našli sa v nej viaceré hluché miesta, ktoré ma po chvíli prestávali baviť. To je však prirodzenou nástrahou diel s podobnou veľkosťou.

Aj keď je Oheň ako kniha veľká, na veľké dielo sa rozhodne nehrá. Na štylistike autorov som oceňoval najmä reálnosť vykreslenia charakterov - aj napriek magickej a vymyslenej tematiky celej série. Taktiež aj priblíženie prostredia stredoškolákov a ich skutočne dôveryhodné správanie. Pretože mladí nie sú len dobrí a zlí,  bieli a čierni či smotánka a chudobní. Ďalej to bola gradácia príbehu, no keby som mal porovnať prvú polovicu s druhou, tá prvá sa mi páčila o niečo viac. Ku konci išlo viac do tuhého, no pravdupovediac, viac sa mi páčili úvodné strany.

Ak by som to mal zhrnúť, Oheň bol príjemným pokračovaním v skutku zaujímavej severskej série. Vravieva sa, že druhá časť býva slabšia než tá prvá, no akoby otvárala cestu ku vznešenému finále. Či to tak bude aj v prípade tejto švédskej série, nikto netuší. Som naozaj zvedavý, ako autori túto sériu ukončia, pretože stále ostalo veľa otázok nezodpovedaných. No s určitosťou možno povedať, že finále (v slovenčine pod názvom Kľúč), ktoré je v origináli naplánované na november, u nás máj 2014, dostane o ďalšie dve stovky strán viac. Avšak čo to pre príbeh bude znamenať, si zatiaľ netrúfam povedať. Dúfam, že len to najlepšie.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu FORTUNA LIBRI. Knihu si môžete kúpiť napríklad na tejto adrese