RECENZIA: Rekviem (Lauren Oliver)

Lena je v srdci revolúcie. Bojuje proti spoločnosti, ktorá prehlásila lásku za chorobu. Ale Divočina dávno nie je tým bezpečným prístavom, čo bývala, pretože vláda sa rozhodla rebelov zlikvidovať. K tomu má Lena hlavu a srdce celkom naruby, pretože sa vrátil niekto, o kom si myslela, že ho navždy stratila. Rekviem rozpráva striedavo Lena a jej najlepšia priateľka Hana. Dievčatá, ktoré síce žijú vedľa seba, no delí ich celý podivný svet. Nájdu k sebe opäť cestu? Ako skončí príbeh o láske, ktorá je zakázaná tým najhorším spôsobom?

Lauren Oliver si ma ako spisovateľka získala už v prvej časti - Delíriu. Ohúrila ma najmä vynikajúcim štýlom, dejom s rýchlym spádom a v neposlednom rade aj výnimočnosťou a inovatívnosťou tematiky. Delírium sa rýchlo zaradilo medzi moje obľúbené kúsky na poličke. Zatiaľ čo prvá časť je písaná plynulo, v ďalších dieloch sa pohľady striedajú - predtým a potom v druhej a pohľad Hany a Leny v tretej knihe. Takéto striedanie dejových línii je opovážlivé, no ako sme mohli vidieť v predošlej časti, autorka zariskovala a výsledok bol ešte lepší.

Keby som mal porovnať Hanu s Lenou, vznikli by dva protiklady - obe sa od seba líšia a rovnako pôsobia aj ich rozprávania - zatiaľ čo Hanine časti sú pokojné a nie veľmi rýchlo sa rozvíjajúce, Lenin part zobrazuje dynamickú bitku, množstvo akcie a veľa zvratov. Mne osobne sa viac páčil príbeh Hany - ktorý bol podľa mňa spracovaný oveľa kvalitnejšie než rozprávanie Leny. To bolo síce plynulé a veľmi dobre čitateľné, no  na rozdiel od Hany, ktorej časti boli nasýtené množstvom nových informácii, neprinieslo veľa nového. Myslím, že to bude tým,  že Lauren Oliver viac vyniká v rozprávaní než opisoch bitky.

Celkovo je táto séria odlišná od iných dystópií. Autorkine charaktery nie sú len ploché a otravné individuá a príbeh nie je zmeskou toho, čo sa v literatúre doposiaľ objavilo. Lauren píše precízne, vie, čo chce konaním svojich postáv dosiahnuť a prostredie, do ktorého ich dosadila, je vykreslené bezchybne. Na jednej strane svet, v ktorom je láska je považovaná za najväčšiu chorobu, na druhej divočina. ktorá sa stala útočiskom Leny.

Lauren Oliver pozná hranicu, ktorú keď prekročí, tak svojim čitateľom dopraje "príjemné čakanie" na ďalšiu časť. Obe predošlé knihy skončili mega zvratom. V Delíriu (v porovnaní s Pandemóniom) len maličkým, v dvojke doslova fatálnym. A ukončenie trojky? Slovom, mohla toho zo seba vyžmýkať o niečo viac. Alebo si viac informácii necháva na doplňujúcu knihu, ktovie. Ako to celé dopadne a s kým skončí Lena si však budete musieť prečítať sami.

Aj keď mi prišlo Rekviem o niečo slabšie než Pandemónium, z celej série u mňa najviac bodovala prvá časť. Knihy nie sú horšie, no autorka latku položila v prvom dieli príliš vysoko a predčiť ju bolo miestami nemožné. Táto séria rozhodne patrí medzi moje obľúbené a už sa teším, kedy sa ku nej opäť vrátim.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti ALBATROSMEDIA. Knihu si môžete kúpiť napríklad v ich e-shope a to na tejto adrese