Preskočiť na hlavný obsah

RECENZIA: Mesto popola (Cassandra Clare)

Druhá časť série Nástroje smrteľníkov.

Clary si želá, aby sa jej život vrátil do normálnych koľají. Ale čo je normálne, keď je Tieňolovkyňou vraždiacou démonov, jej mama leží v kóme vyvolanej čarami a zrazu všade naokolo vidí Dolnosveťanov, ako sú vlkolaci, upíri či víly? Keby nechala tento svet za sebou, mohla by sa venovať svojmu skutočnému priateľovi Simonovi. Tieňolovci sa jej však nechcú vzdať - hlavne jej nádherne neznesiteľný brat Jace. Aby Clary zachránila svoju mamu, musí sa spojiť s nebezpečným Tieňolovcom Valentinom, ktorý je pravdepodobne šialený, určite nebezpečný a navyše je to jej otec. V New Yorku sa však dejú zvláštne veci. Niekto vraždí deti Dolnosveťanov. Je aj za týmto Valentine? A ak áno, o čo mu vlastne ide? Keď zmizne aj druhý z Nástrojov smrteľníkov - Meč - prichádza desivá Inkvizítorka, aby si posvietila na Jacea. Ako ho má Clary zachrániť?

Tieňolovci a iné príšerky
Nástroje smrteľníkov sú jednou z mála sérii, na ktoré nájdete kritiku len výnimočne. Či už u nás alebo vo svete, zožali mimoriadny úspech - a Cassandra Clare rozšírila svet Tieňolovcov, v ktorom skĺbila bosorákov, upírov, vlkolakov a Tieňolovcov - teda z každého rožku trošku, aj o ďalšie nové série. Mesto kostí bolo naozaj dobré - a určite by sa na tom zhodli aj viacerí. Čo sa týka Mesta popola, druhej časti zo série, musím povedať, že autorka si kvalitu ponechala - aj keď v prvom diele latku položila príliš vysoko. Splnilo teda pokračovanie moje očakávanie? Určite áno. 

Keď vám láska nie je súdená...
Clary a Jace si už prešli mnohým - a ako aj anotácia prezrádza, brat so sestrou sa budú musieť vyrovnať s tým, že sú naozaj bratom a sestrou - i keď to ani jeden z nich nechce prijať. Bolo naozaj pozoruhodné sledovať ich vyvíjajúci sa vzťah a vzájomné doťahovanie - práve tieto časti som si užil najväčšmi a za to má u mňa Cassandra jedno veľké plus. Taktiež som si obľúbil aj Simona, keďže sa mu autorka v tejto časti venovala viac. Celá séria obsahuje veľké množstvo postáv a každá z nich je vykreslená inak - a zároveň veľmi dobre, pretože Cassandra sa s každou jednou do detailov vyhrala. Už teraz je možné sledovať, ako sa niektoré z nich vyvinuli. A ako to u podobných sérii býva, každý jeden krok postáv bude o chvíľu opodstatnený - a všetko do seba začne zapadať ako skladačka.  

Všetko a pritom nič
Keby som mal knihu zhodnotiť ako celok, musel by som povedať, že sa v nej od samého začiatku niečo dialo a ťažko by ste narazili na hluché miesto. Štýl, ktorý autorka používa, je jednoducho pútavý - a aj keby napísala hocičo, čitatelia by jej to zožrali aj s navijakom. Keď to však zoberiem z druhej strany, udialo sa v nej veľmi málo - a príbeh sa posunul len o kúsok. Cassandra si rozhodne necháva otvorené vrátka pre ďalšie pokračovania. Najmä po poslednej strane, kvôli ktorej som si s čítaním radšej počkal - aby som nemusel byť pred tretím dielom dlhé mesiace v napätí. 

Tieňolovci pokračujú Mestom skla
Mesto popola je kniha, ktorú jednoducho musíte mať na svojej poličke. Verím, že tu nie je nikto, kto by váhal nad ich kúpou - a ak by aj áno, určite im dajte šancu. Ja rozhodne patrím ku tým, ktorí sa tretej časti už nevedia dočkať - a aj keď bude koniec augusta znamenať aj koniec leta, na Mesto skla sa určite teším. Knihe nakoniec dávam zaslúžených päť hviezdičiek. No bolo to jasné už od začiatku: pri tejto sérii nemožno ani rozmýšľať o inom hodnotení. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku by som rád poďakoval vydavateľstvu Slovart. Mesto popola si môžete kúpiť napríklad tu

Komentáre

  1. Ty si naozaj poslednú stránku nedočítal? :o
    Možno si urobil dobre, lebo koniec bol veľmi nervydrásajúci a najradšej by som knihu vyhodila von oknom :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nie, myslel som to tak, že som si dvojku prečítal až teraz a nie hneď po vydaní. Stranu som si prečítal, to by som si nenechal ujsť. :D

      Odstrániť
    2. Prepáč, zle som ťa pochopila :D

      Odstrániť
  2. to sú v slovenčine ešte len dve? :O neviem si predstaviť, že by som ešte len tie mala prečítané, ale musím súhloasiť, že sú perfektné :) a ďalšie rozhodne tiež, ale ten slovenský obal je podľa mňa strašný :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Teraz v auguste vyjde trojka. :)
      Vieš čo... origoš je origoš, ale myslím, že aj toto má niečo do seba :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Rovnaké a predsa iné | VOX (Christina Dalcherová)

Si žena . Máš práva ako každá iná. Rodinu , deti, milujúceho manžela. Predsa len sa niečím od mužov odlišuješ. Za deň môžeš vysloviť iba sto slov . Vitaj vo svete Christiny Dalcherovej, ktorá napísala dystopický román VOX .  Doktorka Jean McClellanová , uznávaná vedkyňa, sa o politiku nikdy nezaujímala, preto prichádzajúcu zmenu nepostrehla . Keď vláda vyhlásila, že ženy smú vysloviť najviac sto slov denne, neverila tomu . To sa predsa nemôže stať, hovorila si. Nie v Amerike. Nie jej. Všetkým ženám a dievčatám bez rozdielu veku postupne nasadili na ruku náramok, slovomer . Ak prekročia povolený limit, zasiahne ich neznesiteľný elektrický výboj. Ženám zakázali pracovať , vzdelávať sa, združovať. Presadzuje sa patriarchálny systém, kde každý pozná svoje miesto . Od žien sa očakáva, že povedú domácnosť a budú oddanými, poslušnými manželkami . A na to je potrebná nanajvýš matematika. Nie hláskovanie, literatúra či reč . Predtým priemerná osoba hovorila šestnásť tisíc slov denne, te

Otec, ktorého nikdy nepoznala | recenzia knihy Keby som ťa našla (Ava Dellairová)

Cieľom azda každého spisovateľa je zaujať svojho čitateľa a prísť s niečím originálnym a pútavým. Fanúšikovia literatúry pre mladých môžu poznať Avu Dellaire najmä vďaka knihe Listy do neba , ktorá vyšla pred troma rokmi vo vydavateľstve Ikar . Dellaire v nej prišla s originálnym nápadom listov určených známym osobnostiam, ktorí už nežijú. Vo svojej druhej knihe autorka opäť prichádza s niečím nápaditým. Príbeh totiž vyrozprávala v dvoch líniách   –  z pohľadu sedemnásťročnej Angie a jej matky Marilyn, ktorá sa retrospektívne vracia do svojich sedemnástich, teda ešte pred narodením dcéry Angie.  Sedemnásťročná Angie žije len s mamou, otec zomrel ešte pred jej narodením . Mama o ňom takmer nehovorí, len sa zakaždým pri spomienke na lásku z mladosti rozplače . Jej dcéra dokonca nevie, ako otec vyzeral. Raz nájde v bielizníku hnedú obálku a pod ňou fotografiu. Je na nej usmiaty chlapec v objatí s veselým, bezstarostným dievčaťom . Dôjde jej, na koho sa pozerá. Nález Angie nedá

Keď v rukách držíte bohatstvo | Harry Potter fotočlánok

Pred pár dňami som vás informoval o tom, ako vydavateľstvo Ikar plánuje tretie vydanie Harryho Pottera - tentokrát v brožovanej väzbe s novými obálkami . Knihy uzreli svetlo sveta pred necelým týždňom a ja som sa postaral o to, aby som sa stal majiteľom prvých dvoch častí čo najskôr. Práve preto už dnes zdobia moju knižnicu a vždy keď okolo nej prechádzam, nemôžem sa vynadívať na ich obálky . Darmo, táto edícia sa grafikom naozaj podarila a zaujímavo vyzerá aj slovenské vydanie . Síce by som v takúto neskorú hodinu nemal, pripravil som pre vás obálkovú slintačku. Tak teda, dobrú chuť ! :-)           Určite väčšinu z vás poteší, že knihy sú pomerne kvalitné paperbacky , ktoré sa pri čítaní nelámu (pevne dúfam, že bude ich kvalita rovnaká aj pri štvrtej a piatej časti). Už teraz sa teším, kedy si na tieto knihy nájdem časť a budem mať možnosť si ich opäť prečítať - a tým pádom prežiť celé dobrodružstvo ešte raz. Kto sa ku mne pridá? :-) Leto je dosť dlhé, takže