nedeľa, 4. augusta 2013

RECENZIA: Angelológia (Danielle Trussoniová)

Sestra Evangelina bola ešte dievčatkom, keď ju otec zveril do opatery františkánskym sestrám adorácie na severe štátu New York. Ako dvadsaťtriročná objavila korešpondenciu z roku 1943 medzi nebohou matkou predstavenou kláštora sv. Rozáliou a svetoznámou filantropkou Abigail Rockefellerovou. Vďaka tomuto objavu sa Evangelina ponára do tajných dejín spred tisícročí: do prastarého konfliktu medzi Angelologickou spoločnosťou a desivo krásnymi potomkami anjelov a ľudí – nefilimami. Takmer od počiatku ľudskej civilizácie sa nefilimovia – nezvyčajne vysoké bytosti so svetlou pokožkou – nepozorovane pohybovali v pozadí vplyvných osôb po celom svete. Ich konanie po celý čas potajomky sledovali generácie odborníkov na anjelov, angelológov, ktorí zasvätili celý svoj život, aby nefilimov zastavili.  Hlboko v útrobách bulharských hôr v priepasti ožarujú anjelskí predkovia nefilimov stalaktitové mreže svojho väzenia svetlom, ktoré je smrtiace a zároveň neodolateľné. Evangelina postupne začína chápať prepojenie medzi týmito svetmi a listami, ktoré našla, aj svoju úlohu, ktorú má zohrať v tomto prastarom, znovu rozdúchanom konflikte, a spoznáva svoju parížsku starú mamu, jednu z významných angelologičiek, ktorá sa snaží zabrániť katastrofickej porážke v predvečer nového milénia.

Bichľa plná anjelov
Angelológia je kniha z pera Danielle Trussoniovej. Vo svete literatúry existujú dva typy čitateľov - ktorí Angelológiu milujú a tí, ktorí knihu zavrhli už v prvej štvrtine kvôli jej rozsiahlosti a podrobným opisom. Ťažko povedať, do ktorej skupiny patrím ja - námet knihy ma zaujal, rovnako aj zamotané vzťahy a celý anjelský svet je do bodky premyslený a prepracovaný, no z knihy by som viaceré pasáže upravil alebo vyškrtal. Angelológia ale nepatrí medzi jednoduché a oddychové čítanie - a je určená skôr dospelým čitateľom

Evangelina vs. Verlaine
Veľkú zásluhu na tom, či sa do knihy zažeriete, má práve hlavný hrdina. Čo sa týka Angelológie, tá je vyrozprávaná rovno z viacerých pohľadov, pričom hlavnú hrdinku zastáva mníška Evangelina. A práve tu bol - aspoň u mňa - kameň úrazu. Evangeline časti - teda skoro celá prvá tretina - si ma vôbec nezískali. Problémom bolo, že Danielle s radosťou písala plné strany s absenciou priamej reči. A akonáhle jej bolo málo, pribúdali opisy a teda aj hluché miesta. Úplne inak na tom boli časti Verlaina či iných postáv - tie ma bavili oveľa väčšmi. Angelológia celkovo obsahuje veľké množstvo postáv a celé napätie sa s koncom ešte viac stupňuje a pribúda aj množstvo nových charakterov.

Anjeli a angelológovia
Kniha je akosi zmeskou fantasy, histórie a náboženstva - a každé z nich je v nej zastúpené v pomerne veľkej miere. A aj keď sú Daniellinou láskou opisy, na konci sa - ako som spomínal - situácia vyhrotila a opisy vystriedala akcia. Autorka si otvoreným koncom (a poriadnym zvratom) vydláždila cestu k druhému dielu, ktorý v slovenskom preklade vyjde čo nevidieť a na ktorý som nesmierne zvedavý, keďže príbeh sa bude sústreďovať okolo Verlaina.

Pokračuje Angelopolisom
Aj keď bola Angelológia svojská, jej príbeh ma zaujal a kniha odo mňa dostáva tri hviezdičky. Nie je to kniha pre každého, no určite zaujme nadšencov histórie, anjelov a tých, ktorým neprekáža, že dej je stavaný na opisoch, a preto sa aj celkovo posúva o niečo pomalšie než pri dynamickejších príbehoch. Príbeh pokračuje Angelopolisom, ktorý v preklade vychádza 13.augusta.

Za poskytnutie recenzného výtlačku by som chcel poďakovať vydavateľstvu Ikar. Knihu si môžete kúpiť napríklad na tejto adrese