RECENZIA: Fantastická 55

Experimentálna zbierka poviedok českých, moravských a slovenských autorov, v ktorej sa scifi strieda s fantasy, groteska s hororom toho istého žánru. Poviedky v českom a slovenskom jazyku dopĺňajú ilustrácie 14 ilustrátorov. Zvučné mená sú zárukou kvality, neznámi autori ponúkajú nové alternatívy.

Na Slovensku máme veľké množstvo začínajúcich autorov, ktorí by sa mohli popýšiť svojimi dielami aj verejne - len na to možno nemajú dostatok odvahy. V projekte Fantastická 55 sa jeho tvorcovia - Katarína "Soyka" Čavojská, Lenka Štiblaríková a Peter Šufliarsky pustili do náročnej úlohy - a to zozbierať čo najväčšie množstvo diel slovenských a českých autorov a vydať ich knižne. Výsledok môžete vidieť v tejto mini-knižke, ktorá len nedávno vyšla vo vydavateľstve Hydra, no ktorá zároveň obsahuje 55 autorov scifi a fantasy poviedok, doplnených pútavými ilustráciami

"Sú tri veci, ktoré nesmieš mužovi nikdy dovoliť, tri lupene, ktoré robia
Ružu krásnou. Nikdy nedovoľ, aby siahol na tvoje telo. Nikdy ho nenechaj popliesť ti
myslienky lžou. Nikdy si nenechaj ukradnúť srdce."

Krst Fantastickej 55, Vlčieho brata
a Astrálneho pútnika
Poviedky v tejto zbierke nie sú extra dlhé a aj keď tristrostranová knižka vo vás môže vzbudiť pocit, že ju "stiahnete" za jedno či dve popoludnia, nie je to tak. Keďže v priemere trojstranové poviedky na seba nenadväzujú a napohľad nie sú usporiadané podľa žiadneho kľúča, potrebujete na ich prečítanie istý čas, ktorý nie je malý - a keď si ich takto vychutnáte, vedzte, že kúpu knižky neoľutujete. Soyka so svojím tímom urobili naozaj veľkú robotu - a okrem známych mien (akými sú bezpochyby Červenák, Veselá či Jedinák a aj naša Soyka) sa tu nachádzajú aj poviedky menej známych začínajúcich autorov, preto je vidieť veľké rozmedzie kvality diel.

"Čakali dlho a márne. Elvis Presley sa už neukázal.
Vrátil sa na svoju rodnú planétu."

Myslím si, že vydať niečo podobné Fantastickej 55 bol veľmi dobrý nápad a verím, že sa zbierka stane obľúbenou a žiadanou u milovníkov a fajnšmekrov poviedok. Rovnako dobrou voľbou bolo aj množstvo farebných ilustrácii, ktoré majú na svedomí opäť zvučné mená. Veľkú výhodu vidím v rozsahu poviedok, pretože tie sú naozaj krátke, čo oceníte napríklad v čakárni u lekára, cez prestávku v škole alebo cestou autobusom. No aby ste mi uverili, musíte si poviedky prečítať sami a urobiť si vlastný názor. A urobiť tak môžete na stránke vydavateľstvaFantastickú 55 môžete konkrétne získať na tejto adrese

A ak máte Hydrácke knižky radi, určite by vám nemala uniknúť ani novinka Astrálny pútnik od Lenony, ktorá sa už v minulosti prezentovala skvelým románom Šťastlivec alebo Soykino nové dielko Vlčí brat

Za poskytnutie recenzného výtlačku by som rád poďakoval Vydavateľstvu Hydra