RECENZIA: Serafína - Skrytá tvár (Rachel Hartman)

V krajine Gorred už takmer štyridsať rokov žijú ľudia a draci v mieri. Draci sú schopní brať na seba ľudskú podobu, a tak sa môžu ako vyslanci zúčastňovať na verejnom živote a svoju neobyčajnú múdrosť odovzdávajú ďalej ako učitelia. Napriek tejto zvláštnej schopnosti ľudské emócie pre nich zostávajú veľkou záhadou. S blížiacim sa výročím vzájomnej dohody vzrastá napätie a vzájomná nevraživosť medzi drakmi a ľuďmi sa prehlbuje ešte viac, keď je za záhadných okolností zavraždený člen kráľovskej rodiny a obvinenie z vraždy padne na drakov. V tomto neľahkom období sa na kráľovskom dvore ocitne Serafína Dombeghová, nadaná hudobníčka, ktorá musí skrývať svoje vlastné tajomstvo. Nebezpečne vnímavý princ Lucian Kiggs, kapitán Kráľovskej gardy, však až príliš začína tušiť pravdu, ktorej odhalenie by Serafínu mohlo stáť život. Akú úlohu zohrá Serafína pri odhalení sprisahania ohrozujúceho mier v krajine?

Paoliniho kamoška
Určite aspoň väčšina z vás počula o Christopherovi Paolinim a jeho tetralógii Odkaz dračích jazdov, ktorá sa minulý rok dočkala svojej záverečnej časti. Rachel Hartman prichádza s podobnou tematikou. Opäť sa v sérii vyskytujú draky, no ako už anotácia napovedá, jedná sa o úplne odlišný príbeh. Odkaz je veľká séria - a aj knihy pôsobia takým dojmom. Musím však uznať, že Serafína sa mi veľmi páčila a knižku som si užil. Má to ale jeden háčik...

Kvalita, ktorú rozoznáte už sprvu
Serafína je príbeh prepracovaný do špiku kosti a možno tvrdiť, že ani zápletka nie je najjednoduchšia. V príbehu sa vyskytuje veľké množstvo postáv, čo sa snažila autorka vykompenzovať stručným prehľadom na konci knižky, no nie každého čitateľa bude baviť neustále prevracanie stránok, aby ste zistili, kto je vlastne kto. Môžem vás však ubezpečiť, že po prvej tretine sa v príbehu určite začnete orientovať a možno sa vám aj zapáči. Musíte byť ale pripravení na to, že sa nejedná o oddychovku (ktoré aspoň ja obľubujem), na aké sme v tomto vydavateľstve zvyknutí.

Vycibrená fantázia a štylistika
Ako som sa už snažil naznačiť, Serafína je naozaj kvalitné dielo - odhliadnuc od pár hluchých miest a toho, že na začiatku potrebovala autorka určitý počet strán na rozbeh. Obdivujem Rachel za to, čo vytvorila - pretože celý svet, na ktorý sa aj odvoláva vo vysvetlivkách, svedčí o jej dokonalej fantázii a tvorivosti. Krásne prepojila svet ľudí a drakov a veľa postáv mi aj utkvelo v pamäti. Kniha je písaná zaujímavým jazykom (iným, na ktorý sme pri mládežníckych knihách zvyknutí) a autorka sa s ním doslova vyhrala. Nesmiem zabudnúť ani na veľmi dobrý slovenský preklad, vďaka ktorému si knižku dozaista užijete.

Prečo by ste si mali Serafínu prečítať?
Ak máte radi draky, určite do toho choďte. Ak sa vám páčia knihy, ktoré hýria fantáziou a sú dokonalé prepracované, dajte Serafíne šancu. Druhá kniha vychádza až o dva roky, takže už to môže svedčiť o tom, že Rachel si na svojich knihách dáva záležať a myslím, že pokračovanie ešte predčí prvú časť. Z mojej recenzie to môže vyzerať tak, akoby Hartmanová do príbehu nezakomponovala žiadnu lásku. No nie je tomu tak. Môžem vám povedať, že sa naozaaaj máte na čo tešiť. Ale na to musíte prísť sami.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Fragment