RECENZIA: Experiment (Veronica Roth)

Celosvetovo úspešné romány Divergencia a Rezistencia vtiahli čitateľov do postapokalyptického sveta a teraz nastal čas zistiť, či to nebol všetko len experiment. Finále fantasy série Veronicy Roth odpovedá na všetky otázky a sériu veľkolepo uzatvára.

V posledných dňoch sa slovo "experiment" objavovalo v knižnej blogosfére nespočetne veľakrát. Každý jeden fanúšik túžil po odhalení toho, ako sa prelomový diel série vyvinie a ako autorka celú dejovú líniu zakončí - pretože z rozprávaní úplne prvých čitateľov sa dal vyvodiť iba nejasný úsudok. Jednu skupinu fanúšikov tejto série Experiment sklamal, tá druhá bola nadšená a ohromená tým, kam až autorka dokázala zájsť. Sčasti sa stotožňujem s oboma názormi. Od Experimentu som očakával niečo iné, no posledné strany som prelistoval závratnou rýchlosťou a autorka ich napísala famózne.Veru, málokto by očakával niečo také. Ale späť na začiatok...

"Myslela som si, že divergencia vysvetľuje všetko: moje schopnosti, moju povahu aj môj potenciál. Možno som sa mýlila."

Systém frakcií je kompletne rozvrátený a polovica mesta leží v troskách. Spoločnosť však potrebuje vodcov, a tak sa k moci dostávajú tí, ktorými doteraz ostatní opovrhovali. Mesto je v rozklade a jediná záchrana môže prísť zvonku. Tris a Tobias sa vydávajú za plot, aby sa pokúsili odhaliť pravdu o svojom meste. Je naozaj možné, že sú len súčasťou experimentu, z ktorého niet úniku? Alebo je aj toto len ďalšia simulácia?

"Vpichol mi ihlu do krku presne tak, ako som to ja urobil nespočetne veľakrát v bludisku strachu. V striekačke sa zaleskla oranžová tekutina."

Experiment sa od svojich dvoch predchodkýň líši minimálne tým, že tentokrát je vyrozprávaný z dvoch pohľadov - Tris a Tobiasa, a keďže sa viacerí čitatelia anglického originálu sťažovali na to, že nedokázali rozlíšiť, v ktorom pohľade sa práve nachádzajú, slovenské vydanie jednotlivé časti graficky odlíšilo. I tak som sa však nedokázal zbaviť pocitu, že Tris a Tobias mi pripadali navlas rovnakí. Na mieste Veronicy Roth by som im dodal väčšiu hĺbku a výraznejšie ich rozlíšil, no je to iba môj subjektívny pocit. Aj keď je Experiment pokračovaním úspešných dvoch častí, je to úplne iná kniha než Divergencia a Rezistencia. Už od samého začiatku sa tak aj správa - a to, čo sa viacerým môže zdať ako nemastná a neslaná dvestovka strán, v pravom zmysle hrá úlohu cesty ku veľkému finále

"Pozerám sa za ňou, až kým jej blonďavá hlava nezmizne za rohom, a pripadám si odhalený, ako keby už nezostalo nič, čo ma ochráni pred bolesťou."

Ako už možno tušíte, najviac z celého Experimentu som si užil (v tomto prípade to však nie je správny výraz) posledné strany, v ktorých, aj keď veľmi emotívnym spôsobom, autorka sériu ukončila. Myslím, že každého sa záver svojím spôsobom dotkne - niektorých rozplače, iní budú sklamaní, že sa ich obľúbená séria končí. Nemožno si nahovárať, že táto trilógia je len jednou ďalšou dystópiou. Veronica Roth spravila vynikajúcu robotu a vyrovnať sa jej môže azda len Suzanne Collins a jej Hry o život

Ak ste fanúšikom kníh Veronicy Roth, rozhodne neváhajte ani nad Experimentom. Dnes ju nájdete už v každom kníhkupectve a vďaka krásnej obálke si ju určite všimnete aj zdiaľky. Síce sa nejedná o najlepšiu časť série - aspoň z môjho pohľadu - tešte sa na dávku akcie, nezabudnuteľných momentov a najmä sa psychicky pripravte na to, že sa končí jedna z vynikajúcich trilógii.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart. Experiment si môžete kúpiť trebárs v kníhkupectve ePlanet.sk