RECENZIA: Iba jeden rok (Gayle Formanová)

On je pouličný herec, ona študentka s vášňou pre Shakespeara. Jeden deň dokázal zmeniť ich životy na nepoznanie, ale cesty oboch sa po chvíli rozchádzajú. V druhej časti je príbeh vyrozprávaný z pohľadu Willema, mladíka, ktorý sa preberie z bezvedomia s myšlienkou, že vo svete naňho čaká dievča - Lulu, ako ju sám nazýva. Aj keď ju nedokáže poriadne zaradiť, vie, že ju potrebuje opäť stretnúť.

Gayle Formanová je jedna z najobľúbenejších autoriek kníh pre mládež a hrdo sa priznávam, že medzi jej fanúšikov patrím aj ja. Emotívny a krásne jednoduchý príbeh, okorenený myšlienkami veľkého dramatika, mi ešte dlhú chvíľu utkvel v pamäti. Iba jeden deň teda môžem s čistou hlavou zaradiť medzi TOPky roka 2013. Niet pochýb o tom, že som sa na pokračovanie nesmierne tešil. Gayle Formanová opäť dokázala napísať vynikajúci príbeh - a aj keď sa môže zdať, že sú tieto knihy skoro rovnaké, Iba jeden rok bol úplne inou šálkou kávy než jeho predchodca.

"Mohla byť kdekoľvek. Nemusela byť nikde. A najhoršie zo všetkého bolo, že možno bola rovno predo mnou a ja som ju nespoznal."

Už prvý diel autorka rozdelila do dvoch obsahovo nevyrovnaných častí. Zatiaľ čo v tej prvej Formanová popisovala chvíle, ktoré strávili hlavní predstavitelia spolu, v tej druhej (nazvanej rovnako ako 2. diel série) sa Allyson pasovala so svetom bez Willema. Niektorým sa tieto pasáže mohli zdať o úroveň menej záživné, a preto aj do pokračovania treba vstupovať s istým rizikom. Myslím si, že autorka sa s príbehom popasovala statočne. Willem podnikne cestu naprieč celým svetom s nádejou, že dievča zo snov nájde. Páčilo sa mi, že autorka z knihy nevytvorila len klasickú zápletku s romantickým podtónom. Dejovú líniu opäť obohatila o poznanie nových kultúr, zvyklostí a všetky tieto aspekty robia Formanovej diela výnimočnými.

"Čosi mi vravelo, že ak na niečom záleží, nemalo by to ísť hladko."

Keby som mal obe časti porovnať, o niečo viac sa mi páčil Iba jeden deň. Je to aj tým, že som pred druhým dielom už dopredu vedel, ako sa dejová línia skončí a bol s príbehom už čiastočne oboznámený. Odhliadnuc od toho, čítanie som si veľmi užíval. Formanová píše veľmi zaujímavým a dobre čítateľným štýlom a keď sa už do knihy raz začítate, nepustíte ju z rúk - aj keď je to asi najväčšie klišé, ktoré možno v recenzii na knihu napísať. Teraz však hovorím z vlastnej skúsenosti, pretože v nádeji, že si knižku poobede iba rozčítam a nechám ju na neskôr, kedy budem mať viac času, som toto čítanie musel predĺžiť až do neskorých hodín, pokým som sa neprelistoval na samotný koniec. Je pravda, že som možno očakával trochu iný charakter konca, no či je podľa vašich predstáv, budete musieť zistiť sami.

"Niekedy neviete, že po niečom túžite, kým to nestratíte. A niekedy si myslíte, že po niečom túžite, ale nechápete, že v skutočnosti to už máte."

Iba jeden rok je solídnym pokračovaním vynikajúcej série pre mládež. Aj keď sa táto séria končí, som si istý, že Formanová vyprodukuje ešte nejedno kvalitné dielo, z ktorého mi opäť spadne sánka. Rozhodne odporúčam!!

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar.
Knihu si môžete zakúpiť napríklad na tejto adrese.