sobota 19. apríla 2014

RECENZIA: V podsvětí (Meagan Spoonerová)

V podsvětí je druhou časťou Ptačího zpěvu od Meagan Spoonerovej, knihy plnej mágie, fantázie a čarovných kúzel. Linda stále pátra po svojom bratovi Badyánovi a dostáva sa do podzemného mesta Léthe. Dokáže sa ale vysporiadať s pravdou, ktorú túži nájsť?

Ptačí zpěv nebol len obyčajnou dystópiou, s ktorými sa dnes akoby roztrhlo vrece. Fascinovalo ma, akou veľkou predstavivosťou autorka disponuje. Celý svet, v ktorom sa príbeh odohrával, magické bytosti a príjemný štýl sa zaručili za to, že sa  čítanie stalo pre mňa zážitkom. Aj keď v prvej polovici autorka potrebovala priestor na rozpísanie sa, Ptačí zpěv sa mi veľmi páčil. Pokračovanie sa opäť ponáša v duchu kvalitného čítania - aj keď úrovňou o štipku menej než predošlý diel. Je ale vidieť, že sa Spoonerová rozpísala, rovnako sa vyvinuli aj hlavné postavy a s druhým dielom, ktorý býva často zakliaty, sa popasovala statočne.

Aj keď vám mohla pripadať Linda - hlavná hrdinka série - v predošlej knihe ako dieťa, V podsvětí vystupuje ako sebavedomé dievča, ktoré sa nebojí vyjadriť svoj názor a je pripravená ísť za svojím cieľom. Čo sa týka Orena, ten sa tentokrát dostal trochu do úzadia a rovnako aj malá bzučilka, ktorá bola neodmysliteľnou súčasťou Ptačího zpěvu. Na druhej strane treba autorku pochváliť, že kniha nebola kópiou prvej časti a je niečím úplne novým - aj keď na úkor krásnej mágie, ktorá bola takisto trochu eliminovaná.

"Snažila jsem sa vzpamatovat a zaostřit. Dovolila jsem
 těm pažím, aby mě opřely o zeď, a z mlhy, kterou jsem měla
pred očima, se postupně vynořila tvář."

V podsvětí sa stretávame s viacerými novými postavami (trebárs Prométheom) a príbeh sa postupne zamotáva. Ako som už spomínal, aj napriek tomu, že druhé diely sérii bývajú pre autorov najkritickejšie (a Meagan to v záverečnom poďakovaní sama priznáva), Spoonerová napísala opäť zaujímavú knihu. Keby som mal oba diely s odstupom času zhodnotiť, najviac sa mi páčila jednoduchosť jej príbehu, ktorý má do bodky premyslený a  ktorý si vás získa nielen keď hľadáte čítanie na oddych, ale je vhodný aj pre náročných čitateľov

Okrem všetkého spomenutého sa Ptačí zpěv a V podsvětí môžu popýšiť aj čarovnými obálkami, ktoré vám ihneď padnú do oka. Vo vnútri navyše disponujú aj veľmi peknou grafikou, ktorú treba vidieť naživo. V podsvětí vám môžem len a len odporúčať. Siahnite po nej najmä ak sa vám páčil prvý diel. Keď máte radi fantasy - a naozajstné, v ktorom budete môcť použiť svoju predstavivosť, určite si diela Meagan Spoonerovej prečítajte. Trilógia sa rozšíri o svoju poslednú časť v októbri, kedy v Amerike vychádza 3.diel - Lark Ascending

"Čas jako by přestal existovat. A pak se okolní svět najednou
zase přihlásil o slovo a ten okamžik pominul."

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti AlbatrosMedia. Knihu si môžete kúpiť napríklad na tejto adrese.