RECENZIA: Prvých 100 (Kass Morgan)

Od ničivej nukleárnej vojny žilo ľudstvo vo vesmírnych lodiach. Teraz však Rada posiela sto mladých delikventov na nebezpečnú výpravu s cieľom znova kolonizovať planétu. Môže to byť ich druhá šanca na život... alebo samovražedná misia.

O Prvých 100 sa už veľa hovorilo - najmä v súvislosti so seriálovým spracovaním, ktoré pred pár týždňami dobylo Ameriku. Netrvalo dlho a medzi jeho fanúšikov som sa zaradil aj ja. Nad jednotlivými epizódami som presedel hodiny a nevedel sa od THE 100 odtrhnúť. Aj kvôli napínavému príbehu, prepracovaným charakterom a tematike, ktorá ma zaujala, som od rovnomennej knihy očakával taktiež vynikajúce dielo. A tu je možno najväčší problém: Prvých 100 je podarené čítanie, no ak čakáte niečo podobné seriálovému spracovaniu, predloha sa ku nemu kvalitou ani zďaleka nepriblíži.

"V hlave sa mu začal rodiť desivý plán. Zmocnil sa ho strach, no vedel, že nemá na výber. Pre záchranu dievčaťa, ktoré ľúbil, bude musieť
ohroziť celé ľudské pokolenie."

Zem bola pred sto rokmi kontaminovaná a keďže vesmírna loď praská vo švíkoch, jedinou nádejou na prežitie je opäť osídliť planétu. Stovka mladíkov je vyslaná na nebezpečnú cestu a ani jeden z nich netuší, čo sa udeje po prekročení prahu vesmírnej lode. Dokážu sa vzoprieť mocnej planéte a tomu, čo ich po rokoch "prázdnoty" čaká? Veľkým pozitívom Prvých 100 je odlišnosť jednotlivých charakterov - a aj samotná kniha je vyrozprávana striedavo z pohľadov 4 postáv - Clarke, Bellamyho, Wellsa a Glass. Páčilo sa mi, že autorka nás oboznámila s príbehom každej z nich, no dúfam, že v pokračovaní ich rozoberie ešte väčšmi. Celé dielo má totiž vynikajúci nápad s veľkým potenciálom, ktorý ale Kass Morgan zatiaľ v plnej miere nevyužila. Určite by som si Prvých 100 vedel predstaviť aj v dvojnásobnom rozsahu s oveľa väčším počtom akcie, napätia a vynikajúcou zápletkou.

"Bolo mu jedno, či našli stratené lieky. Žiadny liek na svete nedokázal
vyliečiť zlomené srdce."

Ak by som bol autorom Prvých 100 ja, určite by som sa viac povenoval vesmírnej lodi, jej obyvateľom a možno rozprávanie doplnil o viac pohľadov z "výšky". Opäť treba dať bod k dobru seriálovému spracovaniu, ktoré sa venuje obom "častiam" a pozorovateľ má teda ucelený pohľad na príbeh. Rovnako by som dal väčší dôraz na pútavosť príbehu a použil viac predstavivosti. Možno to znie ako hŕba kritiky, no nedá mi nespomenúť všetky aspekty, na ktorých autorka potrebuje ešte zapracovať a ktoré by spravili z knihy famózne dielo.

"S tajomstvami to už bolo raz tak. Človek si ich so sebou musel niesť navždy, bez ohľadu na to, za akú cenu."

Ak ste fanúšikom televízneho spracovania, určite by vám nemala ujsť ani "papierová" predloha. Prvých 100 je útla kniha a jej čítanie vám zaberie jedno či dve popoludnia, no užijete si ho a vyplní vám voľnú chvíľku. Ako fanúšik seriálu som mal množstvo pripomienok, preto by možno bolo lepšie si knihu prečítať ako prvú. Ak máte radi oddychovky, určite siahnite práve po nej - nemusíte sa ale báť, že príliš spoileruje seriál (v tomto prípade je to skôr naopak). No ak máte radi dynamiku a akciu, siahnite radšej po telke. Ako bude príbeh pokračovať zistíme už o chvíľu v druhom dieli s podnázvom Deň 21.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti AlbatrosMedia. Knihu si môžete zakúpiť napríklad tu