RECENZIA: Dech (Sarah Crossan)

Nič pre nás nie je prirodzenejšie než dýchanie. Predstavte si ale svet, v ktorom si privilegovaní môžu kúpiť kyslík navyše. Svet, v ktorom chudobní len ťažko zaplatia účty za kyslík, ktorý potrebujú na život. Svet, v ktorom po katastrofe prežíva zbytok obyvateľov v uzavretých kupolách.

Zem predstavovala ideálne miesto na život - až pokým nenastal Zlom, kedy boli kontaminované oceány, stromy zrovnané so zemou a vzduch prestal byť vhodný na dýchanie. Znie to neuveriteľne? V takejto spoločnosti žijú hlavní hrdinovia knihy Dech - Alina, Bea a Quinn, ktorí sú zároveň aj rozprávačmi tohto postapokalyptického príbehu. Aj keď by sa mohlo zdať, že obyvatelia si na daný stav už zvykli, vždy sa nájde niekto, kto má odvahu a guráž svoje okolie zmeniť. Ak tipujete, že to budú práve títo traja tínedžeri, trafili ste do čierneho.

"Zákon zakazuje behať v kapsuli bez kyslíkovej nádrže. Nie že by sme nejaký kyslík vôbec potrebovali - keby to bolo
na nás, radšej by sme jeho množstvo znížili."

Po prečítaní anotácie ma kniha neskutočne zaujala. Tematika, do ktorej Sarah Crossan v Dechu "zabŕdla", je aktuálna - minimálne kvôli tomu, že neustále počúvame o znečistení našej planéty a ekologických hrozbách, ktoré budú aktuálne o niekoľko desiatok rokov. Práve preto som sa na čítanie tohto diela neskutočne tešil. Možno aj preto ma trochu sklamalo, že som autorkinmu štýlu nepodľahol do takej miery, ako by som si prial. Opäť vám teda predstavujem knihu, ktorá má neskutočne veľký potenciál, no podľa môjho názoru by sa dalo z nápadu vyťažiť predsa len o niečo viac.

"Všetky tie milióny a milióny hviezd mi pripomínajú, aká som v skutočnosti malá, krehká a nepodstatná. Aj keby z planéty zmizol posledný strom, hviezdy tam stále ostanú - a budú blikať na dobrú noc."

Celá dejová línia je vyrozprávaná z pohľadov troch hlavných postáv - mladého Quinna, Bey a Aliny a ťažiskom príbehu sú teda krátke kapitoly, ktoré dej posúvajú neustále dopredu. Každá z postáv mala vlastný príbeh a každej venovala autorka dostatočný priestor, no i tak som si ani jednu z nich výnimočne neobľúbil. Zápletka ma síce zaujala, ale nevyvolala vo mne žiadnu hlbšiu emóciu. Do príbehu som teda zasahoval iba ako nestranný pozorovateľ, čo ma trochu zamrzelo. Príbeh ako celok je však plný dobrodružstva a aj keď sa trochu dlhšie rozbiehal, v druhej polovici to mladučká anglická autorka naplno rozbalila. Áno, jedná sa o pomerne neskúsenú spisovateľku, ktorá sa ale môže popýšiť viacerými oceneniami a nomináciami svojich kníh.

"Asi je ráno. Nemáme to ako zistiť. Viem len, že sme tu už celé hodiny bez vody, svetla, jedla a dostatku vzduchu."

Aj keď sa Dech nezaraďuje medzi najlepšie dystópie, ktoré v kníhkupectve nájdete, určite by nemal ujsť vašej pozornosti. Myslím si, že si ho užijú najmä čitatelia s veľkou fantáziou, pretože svet Dechu disponuje nespočetným množstvom kúskov, ktoré by si zaslúžili pozornosť. Určite by som si vedel námet predstaviť aj vo filmovom spracovaní. Osobne som veľmi zvedavý na pokračovanie, autorka sa stihla vypísať a verím, že druhú knihu ešte väčšmi prepracuje a vychytá v nej všetky muchy. Ak vás teda príbeh zaujal, nad čítaním by ste nemali váhať. :-)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem kníhkupectvu Ikarus.sk. Knihu si môžete kúpiť napríklad na tejto adrese