RECENZIA: Trojica (Sarah Lotzová)

Štyri letecké havárie za jeden deň. Prežili tri deti. Náboženský fanatik v nich vidí zvestovateľov apokalypsy. Čo ak má pravdu? Trojica je reálne vykreslený príbeh, ktorý so sebou prináša množstvo nezodpovedaných otázok a konšpiračných teórii.

O apokalypse, konci sveta a nadprirodzených javoch sme sa v posledných rokoch dopočuli neúrekom. Koniec sveta, ktorý mal prísť v roku 2012, pobúril milióny ľudí a mnohí z nich fanaticky predpovedali, čo v tento deň nastane. Ako Sarah Lotzová v rozhovore prezradila, s haváriami lietadiel je to rovnako. Vždy pobúria verejnú mienku a stanú sa stredobodom médií. Najmä ak po ničivej havárii existujú ľudia, ktorí ju prežili.

Zdá sa, že všetky katastrofy nespája nič okrem troch detí, ktoré novinári pomenujú Trojica. Pozornosť ešte väčšmi priťahuje fanatický kazateľ, presvedčený o prichádzajúcej apokalypse a jeho vyhlásenia priťahujú húfy záujemcov o vstup do sekty. A deti, ktoré havárie prežili? Tie sú odkázané na úkryt a izoláciu od záujmu médií. Čoskoro však zisťujú, že ich zázračné prežitie a čudesné správanie vnáša pochybnosti aj do duší vlastných opatrovateľov.

Trojica teda prichádza s niečím, čo nemusí každému sadnúť. Nepochybujem o tom, že nejedného z čitateľov doslova fascinuje a mnohí ďalší sa od nej nebudú vedieť odtrhnúť. Veľkou prednosťou knihy je dozaista jej štruktúra, keďže rozprávanie je neustále prepletané vedeckými časťami, výpoveďami svedkov, emailami a rôznymi správami o letoch. Príbeh robia neobyčajným a určite aj zaujímavejším. V mnohých ohľadoch obdivujem autorku, ktorej písanie románu bezpochyby zabralo množstvo času, rovnako aj výskum a zber informácii o leteckých haváriách. Ak však robíte niečo, čo vás baví, nikdy to pre vás nebude ťažké. Rovnako je to aj s Trojicou - tematika knihy vás buď zaujme a čítanie si nesmierne užijete, alebo vám vôbec nesadne.

Pozitívom Trojice je množstvo dejových línií a charakterov, takže si v nej každý dokáže nájsť postavu, ktorú si obľúbi. V pamäti mi určite ostane mladá japonská dvojica, ktorá bola odhodlaná bojovať až do samého konca. Páčilo sa mi, že charaktery v knihe neboli jednotvárne a bezchybné. Podobne ako celá Trojica, ktorá by možno potrebovala niektoré veci doladiť, no jej chyby vypovedajú o tom, že autorka sa netvári ako bezchybná spisovateľka. Jednotlivé línie príbehu sú zamotané, stretnete sa s veľkým počtom mien, a preto sa pri čítaní musíte sústrediť. Možno sa občas stratíte - ako sa to trebárs podarilo mne - a nenájdete medzi postavami súvislosti. No s tým čitatelia, ktorí sa do knihy pustia, určite budú rátať.

Trojicu by som odporúčil skôr ľuďom, ktorí už majú čo-to načítané a v podobných veciach sa vyznajú. Takým, ktorých fascinuje letecká doprava, záhady alebo mystika. Ostatní si knihu môžu užiť, no je pravdepodobné, že ju budú považovať iba za priemerné čítanie. V súčasnosti autorka pracuje na ďalšej knihe, ktorá odpovedá na viaceré otázky, ktoré si budete môcť pri čítaní Trojice položiť.

Trojica vyšla práve dnes, 22.júla. Ak si ju chcete objednať cez internet, urobiť tak môžete na tejto adrese. Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar