RECENZIA: Léto na druhý pokus (M. Matsonová)

Morgan Matsonovú vo svete preslávil najmä roadtrip Amy a Roger: Na cestě, rozprávajúci príbeh dvoch mladých ľudí, ktorí utekajú pred rodinnými problémami. Matsonovej Léto na druhý pokus je tentokrát ešte väčšmi zamerané na rodinu, kamarátov a chyby, ktoré môžu zmeniť náš život.

Taylor to v živote nemá ľahké. Pred piatimi rokmi urobila viacero chýb a sklamala sa v prvej láske. Teraz, v sedemnástich, sa však musí vysporiadať s oveľa vážnejšími problémami. Otcovi bola diagnostikovaná smrteľná choroba a ostáva mu len pár mesiacov života. Zdá sa, že toto leto bude ich posledné. A tak sa snaží (aj keď predtým rozhádaná) rodina užiť si každý jeden moment v starom domčeku pri jazere. Ďalší deň totiž môže byť ich posledným. Taylor navyše letný dom pripomína prázdniny spred piatich rokov, kedy prišla o najlepšiu kamarátku a priateľa Henryho. Dokáže napraviť to, čo za posledné roky pokazila? Každý si predsa zaslúži druhú šancu. Aj vtedy, keď môže byť príliš neskoro....

"Netušila som, ako toto leto prežijem. Ubehlo len pár hodín, no
 už teraz som mala pocit, že to ďalej nevydržím. Akoby všetci
predstierali, že sa vôbec nič nedeje."

Ako už isto viete, patrím medzi čitateľov, ktorí zbožňujú letné oddychovky, preto som si nemohol nechať ujsť ani novú knihu od Morgan Matsonovej. Po Amy a Rogerovi som od nej dosť očakával a tešil sa na príbeh, ktorý ma svojim spôsobom citovo vyšťaví (keďže už v predošlej knihe autorka ukázala, že písať naozaj vie). S odstupom času však musím povedať, že Léto na druhý pokus nebolo také, aké som očakával. Na jednej strane bol vynikajúci nápad, na tej druhej množstvo hluchých miest a vecí, ktorým sa len ťažko verí.

Už na začiatku som spomínal, že hlavná hrdinka pred piatimi rokmi (teda keď mala dvanásť), zažila rozchod so svojím partnerom a prišla o najlepšiu kamošku - čo každý deň ľutuje. Veľa ľudí môže nad láskou dvanásťročných iba krútiť hlavou a čiastočne súhlasím. Hoci je Léto na druhý pokus podarená oddychovka, podľa môjho názoru Matsonová viackrát škaredo prestrelila. Myslím, že oveľa lepšie by kniha pôsobila so staršou hlavnou hrdinkou, ktorá si už čo to prežila.

"Doma sme sa nikdy len tak nerozprávali o tom, čo sa v našich životoch deje. Napriek okolnostiam, ktoré nás sem priviedli, som musela byť na chvíľu vďačná, že to konečne prežívame spolu. Ako rodina."

Rozprávanie v retrospektíve spred piatich rokov autorka strieda so scénami zo súčasnosti, poukazuje na chyby, ktoré v živote robíme - najmä Taylor, ktorá na ne spomína na každom kroku. Je to však úplne normálne - dennodenne sa učíme na vlastných prešľapoch, ktoré nás posúvajú vpred. Do toho všetkého autorka pridáva množstvo emócii a neraz sa vás bude snažiť citovo zlomiť. Netvrdím, že Léto na druhý pokus je zlá kniha. Pri čítaní jej však chýbala akási iskra, ktorá by ma prinútila knihu neodkladať na neskôr. Možno som od nej len príliš veľa očakával...

Léto na druhý pokus je oddychovka, ktorá sa zapáči menej náročným čitateľom. K dokonalosti by potrebovala viacero zmien a určite by som príbeh odbremenil od desiatok zbytočných strán. Ak však hľadáte čítanie, pri ktorom vám ubehnú dlhé chvíle a páčil sa vám predošlý autorkin počin Amy a Roger: Na cestě, mali by siahnuť aj po tejto knižke.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti ALBATROSMEDIA. Knihu nájdete tu