RECENZIA: Marťan (Andy Weir)

Pred šiestimi dňami sa stal jedným z prvých ľudí, ktorí pristáli na Marse. Dnes nepochybuje, že bude prvý, kto na ňom aj zomrie. Marťan rozpráva vtipný, ale zároveň napínavý príbeh astronauta Marka, ktorý sa ocitne na neprebádanej planéte od-kázaný iba na svoju vynaliezavosť a technické schopnosti. Postačia mu ale na to, aby sa úspešne dopravil späť na Zem?

"Prúd spálil všetko, do čoho vnikol. Stratil som možnosť kontaktu so Zemou. Ostal som
odkázaný sám na seba."

Povedzme si na rovinu, kto by netúžil po výlete vo vesmírnej lodi? Navštíviť novú planétu, pozorovať hviezdy a pýšiť sa výhľadom, ktorý máme možnosť sledovať iba v televízii? Téma cestovania vo vesmíre je určite aktuálna a vďaka novým technológiám sa stáva čoraz reálnejšia aj pre bežných smrteľníkov. Andy Weir prichádza s románom, rozprávajúcim o putovaní Marka, ktorý ostal celkom sám na planéte, ktorá sa ho zo všetkých síl pokúša zabiť. Zbystrite teda pozornosť, pretože prichádza kniha s vynikajúcim nápadom a hlavný hrdina, ktorý si robí zo všetkého srandu - dokonca aj z nebezpečenstva -, vám určite vyčarí na tvári úsmev

"Dal by som čokoľvek za päťminútový rozhovor s kýmkoľvek z ľudí. Koniec koncov, vediem rozhovor s tým, kto raz bude čítať tento môj denník. Možno zomriem, ale nech sa prepadnem, ak sa nedozvie, čo som chcel povedať."

Pravdepodobne každý z čitateľov bude sprvu ohúrený anotáciou a celým nápadom, s ktorým sme sa predtým veľmi nestretli. Nadšeniu dozaista pomôže aj vyjadrovanie Marka, keďže kniha je písaná prostredníctvom zápiskov do marťanského denníka. Jeho svieže a mladícke rozprávanie sa zaručí na tom, že sa pri knihe nebudete nudiť. Čakáte, že príde slovo "ale"? Po desiatkach strán bez priamej reči vám totiž príbeh začne pripadať ako monológ hlavnej postavy. Je pravdou, že Mark je sympaťák, prihovára sa ku vám ako ku kamarátovi, popisuje vám technické úkony, ktoré práve vykonal, aby sa aspoň o krok priblížil ku ceste domov, no tak či tak v prvej štvrtine knihy nenájdete priamu reč. Aj s tým sa však Andy Weir dokázal neskôr popasovať a pridal pohľady zo Zeme, ktoré príbehu veľmi pomohli.

"Dnes som si dal miesto zemiakov potravinový balíček. Ktovie, ako dlho mi potrvá, kým obídem túto búrku, no ak v nej uviaznem odsúdený na smrť, nezabudnem zjesť aj ostatné jedlá na mimoriadne príležitosti."

Marťan vo svete zožal mimoriadny úspech, pýši sa vysokým hodnotením a filmové spoločnosti dokonca odkúpili práva na nakrútenie filmového spracovania. Od debutovej knihy, ktorá v Amerike vyšla len prednedávnom, to rozhodne nikto nečakal. Aké sú hlavné zbrane Marťana? Podľa mňa je to vynikajúci autorov štýl, ktorý vás aj napriek monológom udrží v strehu. Za všetko môže humor a vtip, ktorý Andy Weir knihe dodal. Síce hlavný hrdina rozpráva o pomerne zložitých veciach, ktorým by človek z ulice nemusel úplne rozumieť, autor knihu pekne odľahčil a urobil čítanie pútavým.

"Na svete nie je veľa ľudí, ktorí sa môžu chváliť tým, že zdemolovali vesmírnu loď za tri miliardy dolárov. Som jedným z nich."

Ďalšou odlišnosťou Marťana od ostatných kníh je veľmi malé množstvo postáv, ktorých počet ku koncu knihy, kedy príbeh graduje, stúpa. Marka sleduje celý svet a aj keď o svojich fanúšikoch nevie, jeho putovanie sa zapísalo do dejín. To, ako sa príbeh skončí, však budete musieť zistiť sami. A určite by ste nemali dlho váhať, pretože Marťana nájdete od dnes v slovenských kníhkupectvách. Na chuť mu môže prísť každý, no odporúčil by som ho najmä čitateľom, ktorí sa neboja výletu do vesmíru. Pripravte sa na poriadnu jazdu, pri ktorej zabudnete na všetko skutočné a spoznáte príbeh jedného "marťana", ktorý sa nie je ochotný vzdať. Prajem vám pekné čítanie :-)

"Každá ľudská bytosť má v sebe zakódovaný základný inštinkt, ktorý ju núti pomáhať druhým. Niekedy to možno tak nevyzerá, ale je to pravda."

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu IKAR. Kniha vyšla dnes - 12.augusta, kúpiť si ju môžete na tejto adrese