RECENZIA: Reťazec skazy (Frederik T.Olsson)

Päťdesiatnik William Sandberg zmizol z nemocničného lôžka a povráva sa, že bol unesený neznámymi mužmi. Jeho manželka Christine neverí, že ide o bežný únos a rozbehne pátranie na vlastnú päsť. Pravda ale nie je taká, akú by očakávala... William bol unesený organizáciou veriacou, že náš genetický kód obsahuje informácie o osude ľudstva - a on je ten, kto ich dokáže rozlúštiť. Tlačí ho ale čas, pretože nikdy nevie, čo ho čaká nasledujúci deň.

Hneď na rovinu poviem, že mám rešpekt pred hrubými knihami s tenkými stránkami a miniatúrnymi písmenkami. Hoci mám radšej jednoduché čítanie, Frederik Olsson ma nápadom svojej knihy zaujal. O genetike a rôznych mutáciách čo-to z gymnaziálnej biológie viem a keďže ma táto téma niečím zaujala, nad prečítaním knihy som dlho neváhal. Po prvých stranách som mal však niekoľko obáv, keďže sa príbeh až príliš dlho rozbiehal a spočiatku som mu nevedel prísť na chuť. Po chvíli ale prišiel zlom a aj ja som sa stal súčasťou desivého Reťazca skazy, ktorý bol poriadnou jazdou až do poslednej strany.

"Dnes si nie som istý, že jestvuje nejaké potom. Po prvý
raz v celom svojom živote si prajem, aby som mohol žiť teraz."

Reťazec skazy nie je jednoduché čítanie a nie je ani bezchybné. Mnohokrát sa stretneme s dlhými knihami, ktoré majú potenciál unudiť vás k smrti svojou zamotanosťou a početným množstvom hluchých miest. Reťazec skazy taký nie je. Síce sa dlho rozbieha a autor potreboval istý čas pre vykreslenie celého príbehu, v druhej polovici ukázal, že písať vie a veľmi dobre. Takisto vás dokáže udržať v strehu a neraz vás môže prinútiť pri knihe ponocovať. Kniha obsahuje množstvo postáv a taktiež aj rozprávačov príbehu. Viaceré z nich som si obľúbil a William s manželkou Christine mi naozaj sadli.
"Nikto nevie, čo sa stane. Ani čas. Za celý svoj život
nedokážete pochopiť prečo. Prečo ja. Prečo teraz."

Na druhej strane však treba poznamenať, že to nie je čítanie pre každého. Hoci je knižka pútavá, nie každý sa do príbehu dokáže vžiť - preto by som ju odporučil skôr dospelým čitateľom. Treba byť ale pripravený na to, že sa pri čítaní budete musieť sústrediť - aspoň v prvej polovici, kedy je čítanie o niečo náročnejšie. Ak sa cez to dokážete preniesť, čaká na vás kniha plná napätia, desivých odhalení a krutých tajomstiev, ktoré nikdy nemali vyjsť na povrch.  V prípade, že vás príbeh zaujal, môžete si na blogu o knižku zasúťažiť (na tejto adrese). Šťastie skúšajte do 29.septembra, dokedy je súťaž otvorená. Výherca bude vyhlásený v deň vydania knihy, teda 30.septembra

Aký je teda Reťazec skazy? Dvadsať ľudí by mohlo povedať, že príliš náročný a zdĺhavý. Ďalšia stovka by tvrdila, že sa od knihy nemohli odtrhnúť. Ako sa vraví, sto ľudí, sto chutí a síce som mal spočiatku obavy, čítanie som si naplno užil. Ak máte chuť na niečo náročnejšie a slová adenín, guanín, cytozín a tymín vám nie sú neznáme, určite by ste s čítaním nemali dlho váhať.

Za poskytnutie recenzného výtlačka ďakujem vydavateľstvu Ikar.
Knihu si môžete kúpiť v predpredaji na tejto adrese.