RECENZIA: Chlapec v pásikavom pyžame (J. Boyne)

Len si zaspomínajte, akí ste boli v deviatich rokoch. Lepili ste si tetovačky na ruku, rozčuľovali sa nad legom, ktoré nie a nie postaviť alebo ste plakali nad rozbitým kolenom? To je realita každého z nás. Teda... skoro každého. Bruno také šťastie nemal. Jeho otec dostal pracovné miesto ďaleko od svojej rodiny, a tak sa všetci sťahujú do zvláštneho miesta, ktoré sa Brunovi ani trochu nepáči. Nie je tam nikto, s kým by sa mohol hrať a podeliť sa o svoje zážitky. Ako poriadny dobrodruh zbožňuje objavovanie nových vecí a plot, ktorý sa tiahne kam mu len oko dovidí, ihneď upriami jeho pozornosť. Keď však objaví ďalšieho chlapca, jeho tajné prechádzky naberú úplne nový rozmer.

Už na začiatku by som rád povedal, že neznášam vojny a aj keď so mnou budú mnohí nesúhlasiť, zastávam názor, že ľudská hlúposť a chamtivosť nemá konca kraja. Anotácia tohto príbehu však nedokáže opísať všetky pocity, ktoré pri čítaní Chlapca v pásikavom pyžame zažijete. Nie, nie je to obyčajný príbeh. John Boyne vykresľuje časy druhej svetovej vojny bez servítky a hoci je hlavnou postavou len deväťročný chlapec, svojim rozprávaním dokáže zaujať širokú škálu čitateľov

Zatiaľ čo prvá polovica tohto románu mi neprišla nijak výnimočná alebo strhujúca, v tej druhej vo mne čítanie vzbudzovalo emócie a pocit nespravodlivosti. Prečo sme niečo také dovolili? Nežijeme azda SVOJ život iba raz a každý má rovnaké právo užiť si ho najviac, ako len vieme? Nedokážem dobre zhodnotiť toto dielo, nedokážem povedať, čo sa mi na ňom nepáčilo alebo na čom mal autor viac popracovať. Viem však jediné - že som si mal Chlapca v pásikavom pyžame prečítať už oveľa skôr. Veľa ľudí totiž po prečítaní tohto príbehu prehodnotí množstvo vecí. A možno sa prestane rozčuľovať nad hlúposťami a zmení svoje ciele.

Mnohé veci sú v tomto príbehu vykreslené veľmi jemne alebo len okrajovo, preto sa nemusíte obávať, že by ste jeho čítanie nezvládli. Chlapec v pásikavom pyžame je len útla knižka, bezmála dvesto strán, ktoré veľa z vás zhltne na jeden dych. Treba však povedať, že aj napriek malému počtu strán príbeh dokáže konkurovať rozsiahlym románom a v prípade, že budete čítať medzi riadkami, dokážete si toto dielo užiť ešte väčšmi. Práve pre poučnosť Boynovho románu by som Chlapca v pásikavom pyžame zaradil medzi povinnú literatúru druhého stupňa základných škôl.

Nechcem tvrdiť, že Chlapec v pásikavom pyžame patrí medzi najlepšie knihy, ktoré som kedy čítal. Toto dielo ma však určitým spôsobom prinútilo zamyslieť sa nad svojím životom a taktiež nespravodlivou minulosťou. Určite si pozriem aj filmové spracovanie. Komu by som tento príbeh odporučil? Každému, kto sa v poslednom čase sťažoval na niečo nepodstatné a taktiež každému, kto nie je spokojný so svojím životom. Pretože v jednej chvíli možno nadávate na svoj osud, ale verte, že máte šťastie. Veľké šťastie, ktoré sa iným ľuďom ujsť nemuselo...

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart. Knihu nájdete na tejto adrese.