RECENZIA: Dash & Lily: Kniha přání (Cohn, Levithan)

Hľadáte knihu s vianočnou tematikou? V tom prípade ste na správnom mieste. Kniha přání od autorskej dvojice Rachel Cohnovej a Davida Levithana je tou správnou voľbou - ak máte chuť na nenáročnú oddychovku, ktorá vám spríjemní chvíle Vianoc a dlhé zimné večery.

Osobne mám veľmi rád Vianoce a čas, kedy si môžem oddýchnuť od všetkých problémov a stráviť chvíle so svojimi blízkymi. Na toto dielo som sa preto veľmi tešil - jednak som z každej strany počul na Knihu přání chvály - že ide o príbeh, ktorý sa vám nezačne zunovať ani po x-čítaniach a rozhodne sa pri ňom nebudete nudiť, a taktiež sa mi veľmi páčilo Levithanovo predošlé dielo Den co den. Preto som očakával veľa - a možno viac, než som mal. Nechcem povedať, že sa mi kniha nepáčila - to vôbec nie. Bola však iná ako som čakal - pri čítaní som sa nenudil, ale takisto vo mne nevyvolala taký dojem, aby som sa od nej nemohol odtrhnúť.

Dash a Lily boli výbornými hlavnými postavami a síce moje predošlé slová vyzneli negatívne, práve charaktery sa tejto spisovateľskej dvojici podarili najväčšmi. Netreba si však myslieť, že sa v príbehu vytvorí extrémne romantická zápletka - nič také v tomto románe nečakajte. Autori sa skôr sústreďujú na psychické dospievanie oboch hlavných postáv. Hoci môže anotácia pôsobiť ako veľké klišé - keďže ona zanechá vo svojej obľúbenej knižke indície, on ich nájde a všetko nasvedčuje tomu, že sa ich príbeh skončí happy-endom -, Levithan a Cohnová si dali na zápletke naozaj záležať. Aj keď knihu nepovažujem za výnimočnú, musím uznať, že si obaja všetko dopredu veľmi dobre premysleli

"Nechala som ti zopár indícii. Ak chceš, otoč stranu.
Ak nie, vráť, prosím, knihu späť do poličky."

Už neraz mala kniha veľký potenciál, ale nezaujala ma práve kvôli štýlu autora. A to je prípad Knihy přání - vôbec mi nevadilo, že bol príbeh jednoduchý a krátky. Najväčším problémom bol pre mňa jazyk a vyjadrovacie prostriedky. Možno som len príliš veľký detailista, no tento fakt môj dojem mierne pokazil. Váš prípad to však byť nemusí - a preto by ste mali kúpu tohto diela určite zvážiť. Ak rozmýšľate nad tým, či nebol román kvôli dvom autorom kostrbatý, môžem vás ubezpečiť o opaku. Autorskej dvojici to klaplo - presne tak, ako si bude každý jeden čitateľ predstavovať.

Dash & Lily: Kniha přání je príjemnou oddychovkou s tematikou Vianoc. Dobre vykreslení hlavní hrdinovia, netradičná dejová línia či štipka romantiky - to je hlavným lákadlom tejto útlej knižky, ktorá si nájde miesto v knižnici mnohých čitateľov. A možno bude aj vhodným vianočným darčekom. Čo vy na to?  Tak teda - pekné zasnežené čítanie! :-)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti AlbatrosMedia