RECENZIA: Elusion (C.Gabelová, C.Klamová)

Chcete žiť v bezproblémovom svete, kde sa splní každé vaše prianie? Chcete mať možnosť vybrať si ľubovoľné miesto na Zemi a v okamihu sa tam ocitnúť? Chcete zabudnúť na svoj reálny život a robiť, čokoľvek chcete? Vitajte v Elusion – v dokonalom virtuálnom svete.

Je hlúpe vôbec pýtať sa, kto by nechcel žiť v úžasnom svete so všetkým, čo si zaumieni. Keď však okolo seba počúvate samé superlatívy a chvály, naskytne sa vo vás otázka - čo ak to nie je naozaj také, ako ostatní hovoria? Čo ak sa za všetkým skrýva niečo väčšie, čo nikdy nemalo vyjsť na povrch? Podobne je to aj s Elusion. Regan sa tohto sveta vždy držala ako kliešť, no po otcovej smrti, ktorý celú virtuálnu realitu naprogramoval, nič nie je také, ako kedysi. Regan postupne odhaľuje spletitosť lží a tajomstiev a čaká na ňu množstvo rozhodnutí: o priateľstve, vernosti, ale aj samotnom ľudstve...

Čítal som už množstvo dystópii, spoznal tucet zvrátených svetov a hlavných hrdinov, ktorí boli odhodlaní tento svet zachrániť. Elusion so sebou prináša neskutočne veľký potenciál - pretože z nápadu, s ktorým jeho autorky prišli, by sa dalo vytvoriť veľa skvelých kníh. Čakáte slovo "ale"? Podľa môjho názoru tento potenciál nebol využitý. Predstavivosť autoriek je totiž veľmi veľká, avšak problém prichádza s "odovzdaním" týchto nápadov verejnosti a čitateľom. Hoci môžu byť ich nápady veľkolepé, nie každý ich dokáže vstrebať a pochopiť. Tak to však býva pri väčšine diel - niektorí danú knihu milujú, iní kritizujú. Elusion do takej kategórie určite patrí.

"Letíme tak rýchlo, že sa nestíhame kochať prekrásnou scenériou. Je to vzrušujúce, no zároveň ma to upokojuje."

A do ktorej kategórie patrím ja? Nemôžem povedať, že by sa mi toto dielo nepáčilo. Autorky ma zaujali už na úvodných stranách, avšak musím sa priznať, že som sa občas v dejovej línii strácal. Treba ale povedať, že dielo sa čítalo veľmi rýchlo a rovnako som nemal problém ani s jednotlivými charaktermi. Elusion prinieslo veľa informácii, no myslím si, že to hlavné na nás ešte len čaká. Akoby bol prvý diel tejto série len úvodom, malým rozbehom pre niečo veľkolepé. Verím, že sa tak aj stane, pretože talentu Gabelovej a Klamovej by bola určite škoda.

"Nedokážem myslieť na nič iné, iba na to, ako fantasticky sa cítim, ako tu chcem zostať a ako veľmi sa nechcem vrátiť domov.
Na mojich želaniach však nezáleží..."

Elusion nie je zlým čítaním - nájdete v nej akciu, klamstvá aj príjemných hrdinov. Zopárkrát narazíte na hluché miesto, no inokedy sa zas naplno vnoríte do fantastického sveta, v ktorom by ste určite (ne)chceli žiť. Nedokážem povedať, či sa vám kniha bude páčiť alebo nie - ale určite by ste to mali aspoň skúsiť. Ja som zvedavý na pokračovanie a verím, že príde čo najskôr - a taktiež že bude o poznanie lepšie než prvý diel, v ktorom sa potrebovali autorky iba rozbehnúť. Veď prečo nepočkať na kvalitnú vec?

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti AlbatrosMedia