Preskočiť na hlavný obsah

RECENZIA: Eden (Helen Douglasová)

Hoci sme sa dočkali už množstva kníh venovaných cestovaniu v čase, táto tematika spisovateľov ešte stále neomrzela. Naopak, zdá sa, že aj napriek množstvu podobných románov sú odhodlaní získať si srdcia čitateľov. Podobne na tom je aj Eden. Podarí sa jej priniesť do tejto problematiky niečo nové?

Dlho som váhal, či si Eden prečítať. Bál som sa negatívnych recenzií blogerov, ktorí tvrdili, že ide o absurdné dielo s množstvom nereálnych udalostí a nezrelými hlavnými hrdinami. Anotácia príbehu ma však zaujala, a preto som sa to rozhodol risknúť. Spomínaná kniha, ktorej autorkou je Helen Douglasová, prináša pohľad na život úplne normálneho šestnásťročného dievčaťa. Všetko by bolo fajn, keby sa jej spolužiakom nestal záhadný Ryan. Prečo nikdy nepočul o Hitlerovi, nejedol pizzu a pritom vyzerá ako normálny chalan? Keď však Eden u Ryana nájde knihu, ktorá má vyjsť až o päťdesiat rokov, je jasné, že niečo nie je v poriadku

Ako som už spomínal, hlavnou hrdinkou je len šestnásťročná Eden, ktorú mnohí z čitateľov nemali radi. Považovali ju za plytkú, predvídateľnú nedospelú. Chcem však upozorniť na to, že dospelá ani nie je - a vek šestnásť rokov všetky vymenované vlastnosti dokonale charakterizuje. To, že sa správala tak, ako sme mohli vidieť, jej pridalo na reálnosti. Treba však poznamenať, že spomínané prejavy neboli natoľko otravné, aby ma pri čítaní výrazne vyrušovali. Podobne aj zidealizovaný Ryan, ktorý bol predurčený zachrániť svet. Možno predošlá veta vyznie maximálne absurdne, avšak popri čítaní mi zápletka absurdná neprišla. Všetko zapríčinila veľmi dobre zvládnutá štylistika, ktorá si ma získala a mohol som sa sústrediť na príbeh - bez toho, aby som každú vec kritizoval. 

"Keď vybuchne hviezda, jej zvyšky sa rozletia do vesmíru, a 
ich prach vytvorí nové hviezdy a planéty. Všetko tu na Zemi, 
vrátane teba a mňa, je zložené z atómov, ktoré predtým 
boli vo vnútri hviezdy. Sme z hviezdneho prachu."

Myslím si, že hlavným problém, prečo kniha nesplnila očakávania jednotlivých fanúšikov, je vek čitateľov. Keďže je román písaný pomerne jednoduchým štýlom, ktorý sa veľmi ľahko číta a neobsahuje výrazné dejové zvraty, na chuť mu prídu aj mladí čitatelia, ktorí príbeh ocenia väčšmi než tí starší. Je pravdou, že môže vyznieť nereálne, avšak také fantasy je. Prečo by ste si občas nemohli oddýchnuť od všetkých zložitých a prepracovaných kníh a prečítať si niečo jednoduché s peknou myšlienkou a nenáročnou dejovou líniou?

"Keď som sa na túto misiu prihlásil, myslel som si, že to bude ohromne vzrušujúce. Že budem hrdina, zachránim planétu, stretnem skvelých ľudí z minulosti a vrátim sa späť domov. Myslel som, že to bude ľahké. Nikdy by mi nenapadlo, že sa nebudem chcieť vrátiť."

Nerád sa držím toho, čo povedia ostatní - a preto som veľmi rád, že som sa nenechal odradiť ani negatívnymi názormi na Eden. Kniha splnila moje očakávania a rozhodne si budem chcieť prečítať aj druhý diel tejto série. Príbeh preto odporúčam aj vám. Trochu ma ale zamrzel veľký počet preklepov a chýb v preklade, ktoré síce nepokazili môj dojem z čítania, ale v pokračovaní by im mohla byť venovaná väčšia pozornosť. Čo sa týka slovenského vydania, o tom sa zatiaľ neuvažuje. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem e-shopu PRESKOLY.SK
Knihu si môžete zaobstarať na tomto mieste

Komentáre

  1. Na túto knihu sa fakt nechystám :D Bohato mi stačili farbisté opisy, ktoré mi posielala Kačč, keď to čítala. Je fakt, že som sa na jej komentároch fakt pobavila, pretože tak hlúpe rozuzlenie knihy som asi fakt ešte nečítala :D
    Ale tak každý má iný vkus, no :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. počul som o nich, ale vidíš - nikdy sa netreba predčasne vzdávať :P

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Rovnaké a predsa iné | VOX (Christina Dalcherová)

Si žena . Máš práva ako každá iná. Rodinu , deti, milujúceho manžela. Predsa len sa niečím od mužov odlišuješ. Za deň môžeš vysloviť iba sto slov . Vitaj vo svete Christiny Dalcherovej, ktorá napísala dystopický román VOX .  Doktorka Jean McClellanová , uznávaná vedkyňa, sa o politiku nikdy nezaujímala, preto prichádzajúcu zmenu nepostrehla . Keď vláda vyhlásila, že ženy smú vysloviť najviac sto slov denne, neverila tomu . To sa predsa nemôže stať, hovorila si. Nie v Amerike. Nie jej. Všetkým ženám a dievčatám bez rozdielu veku postupne nasadili na ruku náramok, slovomer . Ak prekročia povolený limit, zasiahne ich neznesiteľný elektrický výboj. Ženám zakázali pracovať , vzdelávať sa, združovať. Presadzuje sa patriarchálny systém, kde každý pozná svoje miesto . Od žien sa očakáva, že povedú domácnosť a budú oddanými, poslušnými manželkami . A na to je potrebná nanajvýš matematika. Nie hláskovanie, literatúra či reč . Predtým priemerná osoba hovorila šestnásť tisíc slov denne, te

Otec, ktorého nikdy nepoznala | recenzia knihy Keby som ťa našla (Ava Dellairová)

Cieľom azda každého spisovateľa je zaujať svojho čitateľa a prísť s niečím originálnym a pútavým. Fanúšikovia literatúry pre mladých môžu poznať Avu Dellaire najmä vďaka knihe Listy do neba , ktorá vyšla pred troma rokmi vo vydavateľstve Ikar . Dellaire v nej prišla s originálnym nápadom listov určených známym osobnostiam, ktorí už nežijú. Vo svojej druhej knihe autorka opäť prichádza s niečím nápaditým. Príbeh totiž vyrozprávala v dvoch líniách   –  z pohľadu sedemnásťročnej Angie a jej matky Marilyn, ktorá sa retrospektívne vracia do svojich sedemnástich, teda ešte pred narodením dcéry Angie.  Sedemnásťročná Angie žije len s mamou, otec zomrel ešte pred jej narodením . Mama o ňom takmer nehovorí, len sa zakaždým pri spomienke na lásku z mladosti rozplače . Jej dcéra dokonca nevie, ako otec vyzeral. Raz nájde v bielizníku hnedú obálku a pod ňou fotografiu. Je na nej usmiaty chlapec v objatí s veselým, bezstarostným dievčaťom . Dôjde jej, na koho sa pozerá. Nález Angie nedá

Keď v rukách držíte bohatstvo | Harry Potter fotočlánok

Pred pár dňami som vás informoval o tom, ako vydavateľstvo Ikar plánuje tretie vydanie Harryho Pottera - tentokrát v brožovanej väzbe s novými obálkami . Knihy uzreli svetlo sveta pred necelým týždňom a ja som sa postaral o to, aby som sa stal majiteľom prvých dvoch častí čo najskôr. Práve preto už dnes zdobia moju knižnicu a vždy keď okolo nej prechádzam, nemôžem sa vynadívať na ich obálky . Darmo, táto edícia sa grafikom naozaj podarila a zaujímavo vyzerá aj slovenské vydanie . Síce by som v takúto neskorú hodinu nemal, pripravil som pre vás obálkovú slintačku. Tak teda, dobrú chuť ! :-)           Určite väčšinu z vás poteší, že knihy sú pomerne kvalitné paperbacky , ktoré sa pri čítaní nelámu (pevne dúfam, že bude ich kvalita rovnaká aj pri štvrtej a piatej časti). Už teraz sa teším, kedy si na tieto knihy nájdem časť a budem mať možnosť si ich opäť prečítať - a tým pádom prežiť celé dobrodružstvo ešte raz. Kto sa ku mne pridá? :-) Leto je dosť dlhé, takže