RECENZIA: Eden (Helen Douglasová)

Hoci sme sa dočkali už množstva kníh venovaných cestovaniu v čase, táto tematika spisovateľov ešte stále neomrzela. Naopak, zdá sa, že aj napriek množstvu podobných románov sú odhodlaní získať si srdcia čitateľov. Podobne na tom je aj Eden. Podarí sa jej priniesť do tejto problematiky niečo nové?

Dlho som váhal, či si Eden prečítať. Bál som sa negatívnych recenzií blogerov, ktorí tvrdili, že ide o absurdné dielo s množstvom nereálnych udalostí a nezrelými hlavnými hrdinami. Anotácia príbehu ma však zaujala, a preto som sa to rozhodol risknúť. Spomínaná kniha, ktorej autorkou je Helen Douglasová, prináša pohľad na život úplne normálneho šestnásťročného dievčaťa. Všetko by bolo fajn, keby sa jej spolužiakom nestal záhadný Ryan. Prečo nikdy nepočul o Hitlerovi, nejedol pizzu a pritom vyzerá ako normálny chalan? Keď však Eden u Ryana nájde knihu, ktorá má vyjsť až o päťdesiat rokov, je jasné, že niečo nie je v poriadku

Ako som už spomínal, hlavnou hrdinkou je len šestnásťročná Eden, ktorú mnohí z čitateľov nemali radi. Považovali ju za plytkú, predvídateľnú nedospelú. Chcem však upozorniť na to, že dospelá ani nie je - a vek šestnásť rokov všetky vymenované vlastnosti dokonale charakterizuje. To, že sa správala tak, ako sme mohli vidieť, jej pridalo na reálnosti. Treba však poznamenať, že spomínané prejavy neboli natoľko otravné, aby ma pri čítaní výrazne vyrušovali. Podobne aj zidealizovaný Ryan, ktorý bol predurčený zachrániť svet. Možno predošlá veta vyznie maximálne absurdne, avšak popri čítaní mi zápletka absurdná neprišla. Všetko zapríčinila veľmi dobre zvládnutá štylistika, ktorá si ma získala a mohol som sa sústrediť na príbeh - bez toho, aby som každú vec kritizoval.

"Keď vybuchne hviezda, jej zvyšky sa rozletia do vesmíru, a
ich prach vytvorí nové hviezdy a planéty. Všetko tu na Zemi,
vrátane teba a mňa, je zložené z atómov, ktoré predtým
boli vo vnútri hviezdy. Sme z hviezdneho prachu."

Myslím si, že hlavným problém, prečo kniha nesplnila očakávania jednotlivých fanúšikov, je vek čitateľov. Keďže je román písaný pomerne jednoduchým štýlom, ktorý sa veľmi ľahko číta a neobsahuje výrazné dejové zvraty, na chuť mu prídu aj mladí čitatelia, ktorí príbeh ocenia väčšmi než tí starší. Je pravdou, že môže vyznieť nereálne, avšak také fantasy je. Prečo by ste si občas nemohli oddýchnuť od všetkých zložitých a prepracovaných kníh a prečítať si niečo jednoduché s peknou myšlienkou a nenáročnou dejovou líniou?

"Keď som sa na túto misiu prihlásil, myslel som si, že to bude ohromne vzrušujúce. Že budem hrdina, zachránim planétu, stretnem skvelých ľudí z minulosti a vrátim sa späť domov. Myslel som, že to bude ľahké. Nikdy by mi nenapadlo, že sa nebudem chcieť vrátiť."

Nerád sa držím toho, čo povedia ostatní - a preto som veľmi rád, že som sa nenechal odradiť ani negatívnymi názormi na Eden. Kniha splnila moje očakávania a rozhodne si budem chcieť prečítať aj druhý diel tejto série. Príbeh preto odporúčam aj vám. Trochu ma ale zamrzel veľký počet preklepov a chýb v preklade, ktoré síce nepokazili môj dojem z čítania, ale v pokračovaní by im mohla byť venovaná väčšia pozornosť. Čo sa týka slovenského vydania, o tom sa zatiaľ neuvažuje.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem e-shopu PRESKOLY.SK
Knihu si môžete zaobstarať na tomto mieste