RECENZIA: Labyrint - Zhorenisko (James Dashner)

Už o pár dní sa na filmové plátna dostane druhé pokračovanie série Labyrint - Zhorenisko, nakrútené podľa knižnej predlohy Jamesa Dashnera. Pri tejto príležitosti vyšla spomínaná kniha aj v slovenskom preklade. Ako sa autor popasoval s druhým dielom trilógie, ktorý býva častokrát prekliaty

Keď som sa prvýkrát začítal do tejto série, bol som ohromený všetkými prvkami, ktoré bol autor schopný do knihy zakomponovať. Vytvoril originálne prostredie, množstvo nových slov, ktoré boli typické pre obyvateľov Labyrintu, a v neposlednom rade napísal strhujúci príbeh, pri ktorom som sa ani na okamih nenudil. Ako milovníkovi knižných sérií sa mi ale podarilo zistiť, že druhé časti trilógií bývajú skoro vždy slabšie než úvodné knihy. Akoby autori neboli schopní prekonať latku, ktorú nastavili v prvom románe, a takpovediac sa "šetrili" pred finále príbehu. Rovnako tomu bolo aj v prípade Labyrintu. Hoci považujem Zhorenisko za vynikajúce pokračovanie, prvá kniha sa mi páčila o kúsok viac.

Autor si v Zhorenisku pripravil pre svojich hrdinov ďalšie náročné úlohy a Flekári sú prinútení za dva týždne prejsť najhorúcejšiu časť sveta. Hrdinovia sa musia tentokrát spoľahnúť len na seba a ak to nedokážu, čaká ich smrť. Ako som si všimol už v prvej časti, autor je majstrom vo vykreslení prostredia príbehu. Jeho fantázia nemá hraníc a všetky svoje myšlienky dokáže za krátky čas odovzdať svojim čitateľom. Opisy, ktoré do deja vkladá, zároveň nepôsobia umelo a každý si môže jednotlivé prvky predstaviť po svojom. Aj to je dôvod toho, prečo sa v určitých momentoch nedokážem od jeho diel odtrhnúť a na konci kapitoly si túžim prečítať aj ďalšiu.

"Je toto môj koniec? pomyslel si. Po všetkom, čo prežil, po všetkých záhadách, bojoch a kratučkých okamihoch nádeje, ho len tak zabijú?"

Veľkým plusom tohto románu bolo nové prostredie, ktoré úplne zmenilo atmosféru knihy. Určite treba povedať, že druhý diel na rozdiel od toho prvého disponuje menším množstvom akcie. Dlhá púť Zhoreniskom neraz priniesla menej zaujímavé okamihy, v ktorých sa príbeh vliekol, a autor sa skôr sústreďoval na vzťahy medzi postavami. Je teda možné, že v strede knihy nájdete nejedno hluché miesto. Tie ale vo finále príbehu vystriedali nečakané zvraty, ktoré zlepšili môj dojem z čítania. A síce sme sa posunuli iba o kúsok ďalej, už teraz je jasné, že nás čaká vynikajúce finále. Autorovi totiž nie je proti srsti obetovať žiadnu z postáv - aj za cenu, že tým úplne skomplikuje celú dejovú líniu

Každý fanúšik Labyrintu bude od druhého pokračovania očakávať odpovede na otázky, avšak Zhorenisko v skutočnosti prinesie ešte väčšie množstvo zauzlení a nejasností. Hoci niektorých sklamalo, iným sa páčilo ešte viac než prvý diel. Za seba môžem povedať, že ma čítanie tejto knihy veľmi bavilo a autorovi som dokázal odpustiť všetky chyby, ktoré druhá kniha mala. Už v tejto chvíli sa teším, kedy si budem môcť záverečný diel prečítať v slovenčine. Dúfam, že príde čo najskôr. Prajem pekné čítanie! :-)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar
Knihu si môžete kúpiť na tejto adrese