RECENZIA: Príď sa so mnou rozlúčiť (Cynthia Hand)

Mnohým fanúšikom kníh pre mladých sa pri spomienke na meno Cynthia Handová vybaví séria Nadpozemská, ktorá vyšla pred pár rokmi v slovenskom a českom preklade. Autorka prichádza s ďalším príbehom, tentokrát to však nebude fantasy. Ako sa s ním dokáže popasovať?

Hoci je to už nejaký ten rok, čo som čítal Nadpozemskú, utkvela mi v pamäti ako vynikajúca anjelská séria. A síce sa môj vkus čitateľa za ten čas zmenil, bol som veľmi zvedavý, čo prinesie autorkino nové dielo. Jeho anotácia totiž znie viac než sľubne. Lexie mala kedysi všetko, čo potrebovala - priateľa, skvelých rodičov a brata, ktorý bol zároveň jej kamarátom. Jej brat ale spáchal samovraždu a život Lexie od tohto okamihu stratil zmysel. Nerozumie, prečo to Ty urobil. Keď ale nájde nájde odkaz, ktorý jej brat zanechal, na chvíľu sa všetko zmení. Dokáže tento odkaz zbaviť Lexie trápenia?

"Smrť je všade okolo nás. Všade, kam sa len pozrieme. Každú sekundu sa zabije 1,8 ľudí, ibaže tomu nevenujeme pozornosť. Kým sa to nestane nám."

Hneď na úvod musím povedať, že som si Lexie obľúbil už na začiatku. Bola nevšednou hlavnou hrdinkou, matematickým géniom so slabosťou pre čísla. Ocenil som, že bola silnou postavou a aj napriek všetkému, čo sa v knihe udialo, bojovala statočne. Nebola len bábkou, ktorá sa nechá manipulovať a ktorá netuší nič o skutočnom svete. Určite mala svoje chyby, no vďaka nim pôsobila realisticky. Kniha celkovo disponovala množstvom silných postáv, ktoré stáli za povšimnutie. Páčilo sa mi, že autorka príbeh posúvala dopredu aj prostredníctvom denníka, ktorý si Lexie viedla. Zápisky ozvláštnili čítanie a príbeh preto pôsobil originálnejšie.

Fanúšikovia Nadpozemskej si určite spomínajú na Handovej veľmi dobre čitateľný štýl. Práve vďaka nemu sa kniha čítala ľahko a plynulo a dejovú líniu nezdržovali ani hluché miesta. Čítanie autorka takisto obohatila o mnohé hlboké myšlienky a vďaka témam, ktoré v knihe rieši, je dielo vhodné pre širokú škálu čitateľov. V skratke ide o príbeh, pri ktorom si poplačete, no zároveň sa aj pousmejete a neraz zamyslíte nad životom. Netvrdím, že je kniha bezchybná, to určite nie. Avšak aj napriek všetkým nedostatkom a chybám, ktoré má, oceňujem, že autorka prišla práve s takouto témou, o ktorej sa v dnešnej dobe v young adult knihách veľmi nehovorí.

"Ľudia, ktorých ľúbime, nás v skutočnosti nikdy neopustia."

Síce ide o úplne iný žáner než sme boli u autorky zvyknutí, myslím si, že sa Cynthia Handová s námetom popasovala statočne a vytvorila tak nevšedný a zaujímavý príbeh. Mňa kniha veľmi príjemne prekvapila a aj keď v nej boli miesta, ktoré ma zaujali menej, som rád, že som si ju prečítal. Mali by ste tak urobiť aj vy - ak hľadáte román s dojímavým a netradičným nápadom, ktorý sa odlišuje od ostatných. A, samozrejme, odporúčam čítať iba ak máte pri sebe dostatočne veľkú zásobu vreckoviek! :-)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti AlbatrosMedia
Knihu si môžete kúpiť trebárs na tejto adrese