RECENZIA: Dám ti aj slnko (Jandy Nelson)

Najlepšia kniha pod slnkom. Aj tak nazvali niektorí čitatelia román Dám ti aj slnko, ktorý pochádza z pera Jandy Nelson. Je však táto kniha naozaj taká dobrá ako ostatní tvrdia?

Hneď na začiatku musím povedať, že nie som veľkým fanúšikom masovej propagácie a hromadnej adorácie konkrétnych kníh. Jedným z dôvodov je aj to, že som sa v knižných sériách už mnohokrát sklamal, pretože moje očakávania boli kvôli propagácii príliš vysoké. Podobne to bolo aj pri diele Nebe je všude (v slovenčine vyjde pod názvom Nebo na dosah), ktorého autorkou je taktiež Jandy Nelson. Keďže ma zaujala anotácia jej druhej knihy a reakcie čitateľov boli pozitívne, rozhodol som sa dať príbehu Dám ti aj slnko šancu. A ako to nakoniec dopadlo? Hoci som sa spočiatku obával, čo sa z knihy vykľuje, pretože sa príbeh veľmi dlho rozbiehal a vôbec som si nedokázal predstaviť, akým štýlom sa bude ďalej dejová línia uberať, nakoniec som veľmi rád, že sa ku mne táto kniha dostala. Ale pekne po poriadku...

Grafické spracovanie. Ak by sa ma niekto spýtal na knihu, ktorú si pamätám vďaka jej grafike, bez rozmýšľania by som uviedol tento román. V knihe nájdete desiatky machúľ, stôp po štetci či Noemových umeleckých výtvorov. Autorka zariskovala a myslím, že väčšina čitateľov tento risk ocení. Nie je to však posledná vec, ktorou sa táto kniha odlišuje od ostatných. Ako som už mnohokrát spomínal, súčasní autori pochopili, že je veľmi ťažké presadiť sa s obyčajným príbehom. Jandy Nelson rieši problematiku rodinných vzťahov a homosexuality, ktorá nemusí byť po chuti každému. Vďaka autorkinej štylistike a spôsobu, akým príbeh vyrozprávala, je ale vysoko pravdepodobné, že vás Dám ti aj slnko zaujme.

"Ak smola vie, kto si, staň sa niekým iným."

Kniha je vyrozprávaná z dvoch uhľov pohľadu - dvojičiek Jude a Noema. Keby som mal postavy porovnať, oveľa viac ma bavili Noemove časti. Pravdepodobne to bolo hĺbkou, ktorú autorka dodala Noemovej postave. Pretože hlavní protagonisti sú veľkou prednosťou tejto knihy a autorka si na nich dala naozaj záležať. Bolo vidieť, že do nich vložila samú seba a zároveň sa postarala o to, aby sa Noe a Jude odlíšili od ostatných knižných hrdinov. Na druhej strane - ako som už spomínal - príbeh sa pomerne dlho rozbiehal a na začiatku som mal neraz pocit, že sa dejová línia posúvala dopredu len veľmi opatrne. V druhej polovici ale román nabral dynamický spád a čítanie ma začalo oveľa väčšmi baviť. Takisto vo mne vyvolalo množstvo emócii a prinútilo ma zamyslieť sa nad určitými vecami. Autorke som dokonca odpustil všetky nedostatky, ktoré kniha v prvej polovici mala, pretože vďaka záveru a posolstvu, ktoré by si mali čitatelia z daného príbehu odniesť, na mňa Jandy Nelson urobila veľký dojem.

"Pri surfovaní sa niekedy stane, že vyjdete na vlnu a zrazu
zistíte, že sa niekam prepadla, a vy sa bez varovania
rútite voľným pádom. Presne tak sa teraz cítim."

Dám ti aj slnko nie je úplne obyčajná kniha a možno aj preto si získala vo svete toľko priaznivcov. Hoci mala zopár nedostatkov, ktoré jej chýbali do dokonalosti, čítanie som si užíval. Šancu by jej mal dať určite každý, kto hľadá netradičný román, ktorý je síce jednoduchý, ale aj napriek tomu vás dokáže chytiť za srdce. Príbeh o Jude a Noemovi si môžete zakúpiť na tejto adrese

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart