RECENZIA: Prvá (Kiera Cass)

Selekcia sa blíži k záveru a v súťaži zostali len 4 dievčatá. Boje s rebelmi sa stupňujú a udalosti sa pomaly ale isto začínajú vymkýnať spod kontroly. Maxon navyše konečne odhaľuje, kto bol Americinou tajnou láskou, a jej pozícia v selekcii je vážne ohrozená... Splní sa nakoniec jej sen?

Keby ste nezainteresovanému človeku v krátkosti opísali tému Selekcie, pravdepodobne by len prevrátil oči, zdvihol obočie a pomyslel si o vás škaredé veci. Síce sa Selekcia podobá na rozprávku o princeznách, skutočnosť je úplne odlišná. Vôbec nejde o knihu, ktorá zaujme len úzku skupinu dievčat. Vďaka štylistike Kiery Cassovej je vhodným oddychovým čítaním pre širokú škálu čitateľov. Keďže ma prvé dve časti tejto série zaujali, bol som veľmi zvedavý na pokračovanie. Hoci som si myslel, že ide o trilógiu a autorka sériu týmto dielom uzavrie, nedávno vyšlo v Amerike štvrté pokračovanie a v marci 2016 je plánované vydanie piatej časti. Ale späť k Prvej...

Na dielach Kiery Cassovej milujem ich pútavosť, ktorá ma neustále núti pokračovať v čítaní. Autorka pritom využíva veľmi jednoduchý jazyk a nemožno ani povedať, že by v sebe skrýval skryté pointy či myšlienky. Som však presvedčený o tom, že má na mojom dojme zásluhu aj slovenský preklad, ktorý bol opäť zvládnutý na výbornú. Treba povedať, že Prvá bola ešte o niečo dynamickejšia než predošlé dve časti tejto série. Autorka do nej zakomponovala o poznanie viac akcie a zvratov v dejovej línii, ktoré posúvali príbeh ešte väčšmi dopredu. Potešilo ma, že dej nebol predvídateľný a práve záver tretej časti poriadne zamiešal karty. Síce som si spočiatku myslel, že sa autorka snaží ďalšími pokračovaniami sériu len natiahnuť, už teraz sa teším, kedy sa ku mne dostane štvrtá kniha.

"Niekedy sa pokúšam predstaviť si, aké by to bolo, keby
sme sa nikdy nestretli... Radšej o teba prídem teraz,
akoby som tieto chvíle nemala nikdy zažiť."

Počas čítania som mal neraz pocit, akoby America konečne dostala rozum. Nerozčuľovala ma jej nerozhodnosť a takisto mi začali dávať jej reakcie väčší zmysel. Na druhej strane však musím povedať, že mi kniha neprišla výrazne lepšia od predošlých dvoch častí. Síce sa mi páčila Prvá o niečo viac než Elita, autorka sa pridržiavala latky, ktorú stanovila v úvodnom diele. Selekcia ale nie je sériou, ktorá by ovplyvnila váš život a obohatila ho. Ide o jednoduchý príbeh, ktorého cieľom je spríjemniť vám voľnú chvíľu po dni strávenom v škole či v práci. Zároveň má potenciál ohúriť vás autorkinou fantáziou a umožní vám aspoň na chvíľu vypnúť od všetkých problémov - pretože to je hlavnou úlohou kníh. Tento aspekt Prvá a celkovo diela Kiery Cassovej určite spĺňajú. A dokonca niekoľkonásobne.

Čo dodať na záver? Azda len to, že ma Prvá opäť príjemne prekvapila a siahnuť po tejto knihe by mal každý jeden fanúšik diel spomínanej autorky. Myslím, že vaše rozhodnutie tentokrát ľutovať nebudete a hoci nie je Prvá bezchybným dielom, určite stojí za váš čas, ktorý jej venujete. Vidíme sa pri štvrtom pokračovaní! :-)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti AlbatrosMedia. Knihu si môžete zakúpiť napríklad na tejto adrese