RECENZIA: Temné tajomstvá (M.Hjorth, H.Rosenfeldt)

Temné tajomstvá sú jednou z decembrových noviniek vydavateľstva Ikar. Ide o krimipríbeh zo severského prostredia, ktorého autormi sú Michael Hjorth a Hans Rosenfeldt. Čo si o tejto knihe myslím ja?

Hneď na úvod by som rád povedal, že nie som veľkým fanúšikom krimipríbehov ani detektívok, avšak už dlho som hľadal niečo iné. Iné než romány, na ktoré som doposiaľ natrafil. A preto som si povedal - prečo nie? Temné tajomstvá mali pomerne vysoké hodnotenie a anotácia vyzerala viac než zaujímavo. Kniha vo mne totiž evokovala viac než len kriminálny príbeh. S odstupom času môžem povedať, že som sa nemýlil. Temné tajomstvá disponovali prvkami drámy, ale aj psychologického  románu, a hoci sa príbeh dlhšie rozbiehal, bol písaný pútavo a čítanie ma naozaj bavilo. Kniha sa zameriava na vyšetrovanie vraždy stredoškoláka Rogera, ktorému niekto vyrezal srdce. Znie to ohavne, avšak to je iba začiatok tejto desivej hry, ktorá v sebe skrýva temné tajomstvá...

"Takéto veci by sa nemali stávať. Kamaráti by nemali zomierať.
Žiakov by nemali nachádzať zavraždených v lese."

Viacerí ľudia hovoria, že ak autor nevykreslí dobre postavy, kniha nestojí za veľa. Toto však nie je prípad Temných tajomstiev. Hlavný hrdina, Sebastian Bergman, mal niečo do seba. Síce bolo jeho vystupovanie kruté a nie každý by s ním dokázal byť zadobre, obľúbil som si ho. Páčilo sa mi, že sa na problém nepozeral iba z výšky a všímal si každý jeden detail, ktorý by mohol všetko zmeniť. Musím uznať, že postavy sa autorskej dvojici naozaj vydarili. Čitateľa nezaťažovali zbytočnými opismi, ale aj napriek tomu dokázali dokonale navodiť atmosféru, a bolo vidieť, že v písaní nie sú nováčikmi. Hoci téma príbehu nepatrí medzi tie najpríjemnejšie, autori sa vyhli nechutným opisom, ktoré by mohli pokaziť dojem čitateľov. Práve naopak, dielo malo v sebe množstvo prvkov, ktoré jednak celý príbeh zdramatizovali, a takisto vďaka nim kniha zaujme širokú škálu fanúšikov záhad.

"Riešenie bolo na povrchu dokonalé. Lenže povrch Sebastiana
nezaujímal. Vždy sa usiloval objaviť, čo sa dialo pod ním."

Ako som už spomínal, spočiatku sa príbeh dlhšie rozbiehal a chvíľu mi trvalo, kým som sa zorientoval vo všetkých súvislostiach. Po pár stranách som sa ale od knihy nevedel odtrhnúť a páčilo sa mi, že okrem hlavnej dejovej línie autori rozvíjali aj tie vedľajšie. Kniha navyše sledovala prerod Sebastianovej postavy a jeho súkromný život, čo pre detektívne príbehy nie je také typické. Temné tajomstvá však ani zďaleka nie sú typickou detektívkou a možno aj preto sa mi tak páčili. Vďaka pútavosti príbehu si chcem prečítať aj ďalší diel, ktorý bude pre zvrat na konci prvej knihy určite výborný. Jeho názov bude Učeň a v slovenskom preklade vyjde vo februári

"Nech sa čo ako snažil, nevedel sa zbaviť pocitu,
ktorý ho utvrdzoval v názore, že konal správne. Len on
to dokázal precítiť. Nikto mu neporozumie."

Musím povedať, že ma kniha príjemne prekvapila. Netvrdím, že bola bezchybná, avšak čítanie som si naozaj užil. Autori ma do poslednej chvíle držali v napätí a ja som si vôbec nevedel predstaviť, ako sa príbeh skončí. O to viac ma jeho koniec prekvapil. Rozhodne román odporúčam každému, kto má chuť na niečo netradičné - príbeh plný zvratov, nečakaných odhalení a príjemných postáv, ktoré medzi sebou vedú zmysluplné dialógy. Veď prečo nepotešiť samého seba a nedopriať si oneskorený vianočný darček? Pekné čítanie! :-)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu IkarTemné tajomstvá si môžete zaobstarať napríklad na tomto mieste, no stavím sa, že knihu nájdete v každom dobrom kníhkupectve...