RECENZIA: Všichni jsme hleděli vzhůru (T. Wallach)

Určite si každý z vás pamätá na aféru o konci sveta z roku 2012, ktorá prinútila väčšinu ľudí zamyslieť sa nad tým, či naozaj neprichádza náš koniec. Dohady o zániku ľudstva a našej planéty tu jednoducho vždy boli a vždy aj budú. Tematika konca inšpirovala mnohých autorov, medzi ktorých patrí aj Tommy Wallach s knihou s názvou Všichni jsme hledeli vzhůru, ktorá sleduje správanie úzkej skupiny mladých ľudí. Asteroid ich prinútil pozastaviť sa a zabudnúť na bežné problémy, ktoré každý deň riešili. Všetci mali na čele určitú nálepku, ktorá ich svojím spôsobom škatuľkovala - športovec, šprt či flákač. Dnes však vedia, že im ostáva iba pár dní - dva mesiace, počas ktorých môžu napraviť všetky chyby, ktorých sa dopustili. Či sa im to podarí, však budete musieť zistiť sami. Na úvod by som rád poznamenal, že som sa na knihu tešil už od momentu, keď som ju prvýkrát zbadal v edičnom programe vydavateľstva CooBoo. S odstupom času ale musím povedať, že bola kniha vo viacerých ohľadoch trochu iná než som čakal.

"Mýlila sa. Netrpela kvôli veciam, ktoré sa diali. Trpela kvôli
nádeji, že sa veci zmenia. Keď sa jej podarilo zbaviť
všetkej nádeje, dokázala sa zbaviť aj smútku."

Na románe Všichni jsme hledeli vzhůru ma zaujala najmä obálka, ktorá sa vydavateľstvu naozaj podarila. Páči sa mi dokonca oveľa viac než originálna, ktorá vôbec neupútala moju pozornosť. Spočiatku ma prekvapil štýl, ktorým bola kniha napísaná. Musím sa priznať, že som očakával niečo trochu iné. Príbeh bol vyrozprávaný z pohľadov viacerých hlavných postáv, ktoré sa v knihe striedali. Možno to bolo spôsobené prekladom, ale dlhý čas som sa do deja nedokázal vžiť a práve slovná zásoba, ktorú autor využil, mi jednoducho nesadla. Je to škoda najmä kvôli tomu, že má tento román veľký potenciál a autor poukázal nielen na koniec sveta, ale aj mnohé problémy, s ktorými sa počas života stretávame. Takisto vykreslil premenu hlavných postáv a ľudí vo všeobecnosti.

Páčilo sa mi, že autor stavil na krátke kapitoly, ktoré dej románu posúvali svižne vpred. Aj napriek tomu som ale dielo nedokázal čítať bez prestávok a nutkania ho odložiť. Osobne si myslím, že by knihe prospelo viacero úprav. Hoci autor pre svoju knihu zvolil vynikajúci námet, nevyťažil z neho maximum. Je pravdou, že sa témami a životným štýlom postáv približuje k mládeži, avšak v charakteroch hlavných protagonistov tejto knihy mi chýbala určitá hĺbka, ktorá by im pridala na uveriteľnosti. A síce bola každá z postáv špecifická a odlišovala sa od ostatných, ani jednu z nich som si neobľúbil natoľko, aby som sa s ňou dokázal stotožniť.

"Každý potrebuje nejaký dôvod k tomu, aby ráno vstal z postele.
 Pre Andyho to mala byť Eliza. Čeliac katastrofe, ktorá sa na
nich rútila, si ju práve zvolil za svoj zmysel života."

Síce ma svojou knihou Tommy Wallach zaujal, z môjho pohľadu mala niekoľko nedostatkov. Práve preto považujem príbeh iba za oddychové čítanie, ktoré v sebe skrýva hromadu pekných myšlienok. Osobne by som ale privítal pútavejší štýl a väčšie množstvo akcie, ktorá je neodmysliteľnou súčasťou podobných kníh. Nevylučujem ale fakt, že sa ku knihe ešte v budúcnosti vrátim a dám jej druhú šancu. Po románe by určite mali siahnuť tí, ktorým nebude vadiť čeština a ktorí majú chuť na zaujímavý príbeh o tom, ako sa ľudia dokážu veľmi zmeniť.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti AlbatrosMedia.sk Knihu si môžete kúpiť napríklad na tejto adrese.