RECENZIA: After: Puto (Anna Toddová)

Séria After, ktorá bola pôvodne publikovaná na internetovej stránke wattpad, patrí medzi najnovšie slovenské fenomény v literatúre pre mladých čitateľov. Do kníhkupectiev sa dostáva záverečný diel tetralógie, ktorým sa niekoľko tisíc stranová séria uzavrie. Čo si o závere príbehu myslím ja?

Vzťah Tessy a Hardina je osudový, no každá prekážka, ktorá sa im postaví do cesty, otrasie základmi ich vzťahu aj Hardinovou nepreniknuteľnou maskou. Tessa už nie je milým, naivným a poslušným dievčaťom, ktorým bola, keď spoznala Hardina, práve tak ako on už nie je nemilosrdným, mrzutým chalanom, do ktorého sa bezhlavo zaľúbila. Hardin ale Tessu potrebuje. Čím viac pravdy o jeho minulosti vychádza na svetlo, tým viac sa poddáva svojej minulosti. Tessa sa už vzdáva nádeje, že ho dokáže zachrániť. Stojí jej však láska za stratu identity? Tessa sa odmieta vzdať bez boja. Za koho však v skutočnosti bojuje? Za Hardina, alebo za seba?

"Mesiace som bojovala proti niečomu, čo bolo neodvratné, plávala som proti prúdu, ktorý bol prisilný, aby som ho zvládla, až ma napokon stiahol. Lenže na dohľad neboli žiadne záchranné člny."

Séria After vo svete spôsobila doslova šialenstvo. Ťažko povedať, či za to môže nálepka fanfiction na One Direction, alebo skôr pútavý a jedinečný štýl Anny Toddovej. Tak či onak, séria After si získala množstvo priaznivcov a ja do tejto skupiny patrím tiež. Musím sa priznať, že si ma autorka získala a napäto som čakal na vydanie každej novej knihy z tejto série. Netvrdím, že sa autorkine nápady neopakovali a že by nebolo potrebné knihy skrátiť. Aj napriek tomu ma ale čítanie bavilo a rovnaký pocit som mal aj po poslednej časti.

"Dokázala ma napraviť: zlepila drobné úlomky mojej chorej duše a vytvorila z nich niečo nemožné, takmer príťažlivé. Urobila zo mňa niekoho, spravila zo mňa človeka. No s každou kvapkou lepidla, ktorú na mňa použila, stratila kvapku samej seba, a ja darebák som jej nemal čo ponúknuť."

Na rozdiel od tretej knihy, ktorá má viac než osemsto strán, má takzvaná štvorka o skoro polovicu strán menej. Aj tento fakt hodnotím ako pozitívny, keďže sa osudy hlavných postáv konečne uzavreli. Autorka totiž dokázala vymyslieť skoro všetko a Tessa s Hardinom to naozaj nemali ľahké. Musím ale povedať, že charakterovo dospeli a pozorní čitatelia si isto všimnú progres v ich správaní. Neznamená to ale, že nemôže ani jeden z nich urobiť chybu. Tie robí každý a aj to pridáva knihe na uveriteľnosti a reálnosti. Autorka má navyše talent napísať knihu spôsobom, ktorý vás neustále núti listovať ďalej

"Veľmi dobre som si uvedomovala, do akej temnoty ma sťahujú moje myšlienky, no už som nemala silu brániť sa. Pridlho som bojovala za niečo, čo som považovala za svoje všetko. Viac som nevládala."

Hoci je táto séria skôr oddychovým čítaním, od ktorého nemožno očakávať hlbší filozofický zmysel a posolstvo, prirástla mi k srdcu. Verte, že to môžem povedať iba o malom množstve kníh, a preto vám túto sériu a v neposlednom rade aj štvrtý diel s názvom Puto odporúčam. Myslím si, že má kniha niečo do seba a že si v nej každý čitateľ dokáže nájsť to svoje. Anna Toddová vo svojej literatúre totiž rieši viaceré problémy mládeže. Prvé lásky, sklamania, rozchody, problémy v rodine, ale aj momenty, v ktorých ste odkázaní sami na seba. Takisto aj chvíle, kedy si musíte nájsť vlastné miesto vo svete. Anna Toddová moje očakávania na poslednú knihu splnila a sériu dôstojne ukončila. Ak sa chcete aj vy dozvedieť, ako dopadne vzťah Tessy a Hardina, je ten správny čas to zistiť... Prajem pekné čítanie! :-)