RECENZIA: Kúzelníkov únik z reality (L.V. Johansson)

Ako ďaleko musí človek vkročiť do voňavého švédskeho pralesa, aby našiel sám seba? Prečo treba vždy pomáhať malým dievčatkám, keď potrebujú natrhať kvety? Čo treba pridať do piškótovej rolády, aby vás ochránila pred zlovestnými bytosťami, ktoré vás chcú pripraviť o život?Štyridsaťpäťročný profesionálny kúzelník Anton pozná odpovede na tieto zložité otázky. Anton je racionálny muž. Neusmieva sa často. Narodeniny oslavuje sám. Jeho život napĺňa cestovanie a predvádzanie stále rovnakých trikov v domovoch dôchodcov. Za osamelých nocí v hotelových izbách si neraz spomenie na svoju stratenú tínedžerskú lásku. Všetko sa však zmení, keď jednej noci zablúdi do národného parku Tiveden, útočiska zvláštnych ľudí a podivných bytostí. A to ešte netuší, akou osudnou sa mu stane zrážka s červenou chesterfieldskou pohovkou…

Švédsky spisovateľ Lars Vasa Johansson sa preslávil ako filmový scenárista. Kúzelníkov únik z reality je jeho prvý literárny počin. A hoci s debutmi autori väčšinou neprerazia, Johanssonovi sa podarilo napísať v skutku zaujímavý príbeh s prvkami fantasy a svojského humoru.

"... ak vás malé dievčatko požiada o pomoc s trhaním kvetov, máte mu pomôcť. Aj keď je dievčatko v tomto konkrétnom prípade neľútostná bytosť, ktorá vás chce zabiť a uväzniť vašu dušu v svojej sponke. Princíp je rovnaký. Treba byť milý k dievčatám. K veľkým aj k malým."

Už na prvých stranách si budete môcť všimnúť odchýlku od bežnej prózy. Autor totiž dejovú líniu podáva nevšedným spôsobom, hrá sa so slovami, používa skrytý zmysel a čitateľa neustále drží v napätí. Páčilo sa mi, ako vykreslil hlavného hrdinu. Práve kúzelník Anton odľahčoval celý príbeh, a kvôli tomu som si ho veľmi rýchlo obľúbil. Autor čitateľa núti rozmýšľať a mnohé veci na neho necháva, aby si ich sám domyslel.

Síce by sa mohlo zdať, že pôjde o náročnejšiu literatúru, opak je pravdou. Kniha má potenciál pobaviť vás, rozosmiať, no takisto aj prinútiť vás pozorne sledovať zápletku príbehu. Tá bola poriadne zamotaná, a musím sa priznať, že som sa v nej neraz stratil. Aj to je jedna z nevýhod tohto románu. Na jednej strane autor vytvoril netradičný príbeh, no na strane druhej môže byť daná zápletka pre bežného čitateľa náročná a nemusí ju pochopiť. A aj keď bola pre mňa stredná časť menej zaujímavá než úvodná, musím povedať, že práve začiatkom knihy si autor získal moju pozornosť. Ak by som mal príbehu niečo vytknúť, tak by to boli hluché miesta, ktoré ho zbytočne naťahovali. Nie každému sadnú autorove opisy, no ak si ich obľúbite, knihu budete doslova milovať.

"Nenávidel som plávajúci a lietajúci hmyz. Nenávidel som trpaslíčku. Obliekol som sa a pokračoval som v hľadaní kvetov. Nenávidel som kvety."

Kúzelníkov únik z reality prináša všetko, čo možno od podobnej knihy čakať. Čarovné bytosti, magické miesta či plnenie rôznych náročných úloh. Autorovi sa podarilo vytvoriť netradičnú spleť udalostí, ktoré vo finálnej podobe pôsobia príjemným dojmom. Johansson sa navyše snaží čitateľa poúčať a prostredníctvom knihy mu sprostredkovať morálne ponaučenie. Hoci mal román zopár malých nedostatkov, odporúčam ho každému, kto obľubuje nevšedné, ba až šialené príbehy, ktoré vám svojím spôsobom umožnia spolu s kúzelníkom ujsť z reality