RECENZIA: Tí, ktorí zlyhali (M. Hjorth, H. Rosenfeldt)

Prvú obeť vraha objavili v opustenej budove školy. Známa televízna hviezda bola priviazaná k stoličke a obrátená tvárou k stene. Na krku mala štítok s nápisom „neprospel“ a v hlave otvor po strele z jatočnej pištole. Na operadle stoličky bol pripevnený niekoľkostranový vedomostný test. Súdiac podľa počtu chybných odpovedí, obeť pravdepodobne zlyhala v najdôležitejšej skúške svojho života. Nebezpečný páchateľ je čoraz odvážnejší, obetí pribúda. Zdá sa, že kriminalisti z Riksmordu majú do činenia s inteligentným, no zjavne chorým človekom, ktorého ženie nenávisť k povrchným idolom súčasnej doby. Lenže dôkazy im chýbajú a stopy unikajú. Žeby kľúčom k objasneniu prípadu bola anonymná osoba, na ktorú Sebastian Bergman náhodou natrafí v chatovacej miestnosti?

Tí, ktorí zlyhali sú v poradí piatou knihou zo série Sebastiana Bergmana, ktorá vyšla v slovenčine. Do jej čítania som sa púšťal s očakávaním, keďže sa mi predošlé diely veľmi páčili. Aj napriek tomu, že patria do kategórie kriminálnych príbehov, ktoré čítam len zriedka, som si ich obľúbil. Najmä pre ich pútavosť a vykreslenie hlavných postáv.

"Kamkoľvek sa otočila, tam na ňu číhali.  Klamstvá a lži. Nikto jej nehovoril pravdu. Nikto."

Ako sme boli zvyknutí už v predošlých dieloch, štýl písania autorov je jednoduchý. Nesnažia sa o komplikovanú zápletku, v ktorej by sa bežný čitateľ zamotal a stratil. Práve jednoduchosťou a pútavosťou môže kniha osloviť široké vrstvy čitateľov a nie iba skalných fanúšikov detektívok a krimi príbehov. Román Tí, ktorí zlyhali má rýchly spád a autori držia čitateľa až do poslednej kapitoly v napätí. Nové odhalenia vás nútia pokračovať v čítaní, a preto knihu "zhltnete" veľmi rýchlo. Páčilo sa mi, že sa v príbehu neustále niečo dialo, a preto som sa ani chvíľu nenudil.

"Slová ju zasiahli ako úder bleskom. Zatackala sa, nenávisť a podozrenie zmizli a namiesto nich sa jej v pohľade zjavil strach. Ruky sa jej uvoľnili a už len viseli pozdĺž tela. Z tváre sa jej vytratila všetka farba."

Ďalší z prvkov, ktorý sa mi na knihách tejto spisovateľskej dvojice páči, je originalita myšlienok. Autori totiž pristupujú k príbehu iným spôsobom než na aký sú čitatelia detektívok zvyknutí. Do popredia sa dostáva osobný život vyšetrovateľov, ktorý je vo väčšine kníh skôr v úzadí. V sérii o Sebastianovi Bergmanovi však zohráva veľmi podstatnú úlohu. A hoci to mnohí z čitateľov kritizujú, ja som tento prvok ocenil. Autori vytvorili zaujímavé pozadie príbehu a keďže tieto osobné vzťahy neuškodia hlavnej dejovej línii, bola by škoda ich do románu nezakomponovať.

"Najhoršie však bolo, že v kútiku duše vedel, že Sebastian má pravdu. Vedel, že to bola chyba. Vždy to vedel. Rozum mu našepkával, že ak to spraví, prekročí všetky medze, no ani to ho nezastavilo. Adrenalín, moc, pocity. Bol to neprekonateľný pocit."

Tí, ktorí zlyhali splnili moje očakávania. Román mal opäť svoje čaro a aj v piatej knihe dokázali autori prísť s niečím novým. Musím sa priznať, že ma tentokrát zápletka oslovila ešte viac než v predošlých častiach. V príbehu sa neustále niečo deje a autori držia čitateľa až do poslednej chvíle v napätí – presne tak, ako aj vo zvyšných románoch. Ak sa vám teda páčili predošlé knihy vyšetrovateľa Sebastiana Bergmana, určite by ste mali dať šancu aj tej piatej. Ak sa pre ňu rozhodnete, prajem pekné čítanie! :-)