streda 1. apríla 2020

Zoznámte sa so smrťou | recenzia knihy Na zlých miestach (Joy Fieldingová)

Zoznamovanie sa cez internet je riskantné: čo vás čaká v najbližšej správe od neznámeho muža? Sympatický pozdrav alebo nevyžiadaná oplzlá fotografia? Je tajomný cudzinec rovnako príťažlivý aj v reálnom živote alebo má o desať rokov a pätnásť kíl viac? A keď vás pozve k sebe domov, ako viete, že tam nečíha nebezpečenstvo?

Joy Fieldingová je uznávaná autorka beletrie pre dospelých – veď len v preklade jej u nás vyšlo pätnásť kníh. Anotácia jej nového románu Na zlých miestach pôsobí veľmi aktuálne: v dobe internetových zoznamiek, ktoré úplne zmenili spôsob spoznávania "životnej lásky". Alebo "smrti" – ako napovedá podtitul tohto románu. V knihe vystupujú štyri ženy, ktoré si stiahnu zoznamovaciu aplikáciu. Mladá Paige, jej sesternica a rivalka Heather, najlepšia priateľka Chloe a mama Joan. Vytvoria si profil a dúfajú, že sa preklikajú k láske a šťastiu. Jedna z nich si však nevedomky dohodne rande so zabijakom a rozbehnú sa preteky so smrťou. Muž s prezývkou Ten pravý ihneď v profile dobre vie, že dokonalým zovňajškom, podmanivým úsmevom a šarmantným vtipkovaním zvyčajne ľahko umlčí akékoľvek pochybnosti neznámych žien, ktoré s ním bez obáv odídu domov. Za zatvorenými dverami prenajatého bytu už na ne čaká večera s vínom pri sviečkach... a na záver bolesť a pomalá mučivá smrť.

Ruku na srdce, kto z vás ešte nikdy v živote nepoužil zoznamovaciu aplikáciu? V súčasnosti zažívajú doslova boom, a ak aktuálne nemáte partnera, pravdepodobne sa im len ťažko vyhnete. A to je presne dôvod, prečo ma táto kniha zaujala – a chcel som si ju prečítať. Oslovila ma aj jej netradičnosť, pretože už od prvej strany autorka vytvárala v dejovej línii akési napätie. A v čitateľovi pocit nejasnosti a nestálosti v tom, čo môže prísť. Práve Fieldingovej štýl poháňa dejovú líniu dopredu, a núti vás pokračovať v čítaní. Silnou stránkou sú aj postavy románu, kde autorka využíva viaceré vekové kategórie; a čitateľ môže sledovať odlišnosti v ich správaní.

"...ale nerob si starosti, Poľný kvet, pomyslel si s úsmevom. Vrátim sa, krutejší a prešibanejší ako kedykoľvek predtým."

Na zlých miestach nemožno považovať za klasickú kriminálku, v ktorej autorka opisuje vyšetrovanie vraždy, a kde na konci knihy zistíte, či páchateľa odhalia alebo nie. Fieldingová k zápletke pristupovala svojským spôsobom. Aj napriek vynikajúcemu námetu a dobre vykresleným postavám, ktoré sa vám veľmi rýchlo dostatnú pod kožu, možno nájsť v autorkinom počine niekoľko nedostatkov. Boli to najmä hluché miesta v prvej polovici príbehu, kde sa autorka snažila čitateľa zorientovať v spleti vzťahov medzi jednotlivými postavami. V druhej polovici príbehu však prevládala akcia, a tú zvládla Fieldingová na výbornú.

Musím povedať, že ma román Na zlých miestach veľmi príjemne prekvapil. Jeho autorka sa snažila vyhnúť ustáleným konvenciám, a na vykreslení dejovej línie si dala naozaj záležať. Ak teda hľadáte knihu, ktorá vám spríjemní toto už tak smutné obdobie – alebo ste sami niekedy prepadli trendu zoznamovacích aplikácii, mali by ste dať románu Na zlých miestach šancu. Prajem pekné čítanie! :-)

Zdroj obrázku: weheartit.com