štvrtok 30. júla 2020

Ženy, ktoré pochovali zaživa | recenzia knihy Obeta (Ellison Cooperová)

Neurologička, staršia zvláštna agentka Sayer Altairová, skúma mysle psychopatov. Do služby ju povolali, keď agent FBI vo voľnom čase pri prechádzke so psom špeciálne vycvičeným na hľadanie mŕtvol spadol do jaskyne plnej ľudských kostí. Kostrové pozostatky nájdené hlboko v Shenandoahskom národnom parku vo Virgínii majú dvadsať rokov a rovnako dlho je nezvestná aj miestna tínedžerka. Sayerin tím medzi kosťami nájde dve čerstvé mŕtvoly, a tak odložený prípad opäť otvoria. Čoskoro vyjde najavo hrozivá skutočnosť – s ich smrťou má niečo spoločné žena, ktorú nedávno uniesli aj s jej malou dcérou. Sayer musí odhaliť súvislosť medzi starými pozostatkami a novými telami, skôr než sa unesená matka a dieťa stanú ďalšími obeťami. Vrah je však vždy krok pred ňou. Útočí na členov tímu a sabotuje ich úsilie. Sayer už pomaly nevie, komu môže dôverovať. Nečakane dostane nevyžiadajú pomoc od subjektu 037, jedného z anonymných psychopatov, ktorých mysle skúma. Ten nemieni dovoliť, aby akýsi sériový vrah ohrozil jeho vlastný zlovestný plán.

"Pri myšlienke, že konečne sú na správnej stope, pocítila známe vzrušenie. Živila ho v sebe, kým sa nezmenilo na hnev. Odhalenie totožnosti páchateľa v nej znovu prebudilo lovecký inštinkt."

Ellison Cooperovej vyšiel v slovenčine už minulý rok román V klietke, ktorý je prvou časťou krimi série o vyšetrovateľke Sayer Altairovej. Tá – ako uvádza aj anotácia jej druhého románu Obeta – je neurologičkou. Práve tento aspekt robí z knihy nielen kriminálny, ale aj psychologický triler. Autorka totiž okrem ústrednej zápletky približuje svojmu čitateľovi myslenie a správanie psychopatov, ktoré hrá v románe kľúčovú úlohu. Už podľa spomínanej anotácie je teda jasné, že nepôjde o klasický príbeh. Na Obete som ocenil najmä autorkin rozprávačský talent, ktorý ma dokázal upútať už v prvých kapitolách.

Rovnako silnou stránkou knihy sú postavy, ktorým autorka venovala významnú pozornosť. Postavu vyšetrovateľky som si obľúbil veľmi rýchlo. Páčil sa mi najmä spôsob, akým pristupovala k svojej práci. Pozitívne hodnotím aj rozvrhnutie akcie, s ktorou autorka nečakala až na samý koniec. V knihe sa neustále niečo dialo, a Cooperová vás úspešne držala v napätí. Ako už bolo uvedené, Obeta je druhou časťou krimi série, v ktorej však prípady na seba nenadväzujú. Hoci som prvý diel série nečítal, nemal som pocit, že by mi "ušlo" niečo podstatné, keďže sa Obeta sústreďuje na úplne iný prípad než prvá časť V klietke

"Vedela, že čím dlhšie tam bude stáť, tým väčšmi bude pochybovať o správnosti svojho rozhodnutia. Ak toto bola jediná cesta von, musela ju vyskúšať, skôr než sa netvor vráti. Skôr než sa zmocní jej dcérky."

Musím povedať, že ma román Obeta veľmi príjemne prekvapil a že splnil moje očakávania. Autorka dokázala podať celý príbeh s ľahkosťou a najviac som si užil jeho psychologický rozmer. Ak sa rozhodnete knihu si prečítať, musíte rátať s tým, že vás bude Cooperová držať až do poslednej kapitoly v napätí, ktoré na konci knihy ešte väčšmi gradovalo. Obeta môže byť teda vašim vhodným spoločníkom na dovolenke či vo chvíľach, kedy budete chcieť zabudnúť na realitu.

zdroj obrázka: weheartit.com