Dokáže zabudnúť na to, čo sa jej stalo? | recenzia knihy Veriť znova (Mona Kasten)

Len pred pár mesiacmi vyšla na Slovensku prvá časť série Znova, ktorá pochádza z pera nemeckej autorky Mony Kastenovej. Vydavateľstvo Ikar nenechalo čitateľov dlho čakať a prichystalo pre nich pokračovanie. Osudy postáv sa ďalej rozvíjajú vo Veriť znova.

Šťastné konce sú iba vo filmoch, v tom má Dawn Edwardsová jasno. Odkedy pristihla svojho bývalého s inou, zanevrela na chlapcov a radšej sa zamerala na štúdium. Túži po kariére spisovateľky, a hoci už istý čas publikuje poviedky na internete, nik z okolia sa o tom nesmie dozvedieť. Ani Dawnini najbližší priatelia o jej záľube netušia. Popravde, všeličo o nej netušia. Rovnako ako Spencer Cosgrove, atraktívny kamarát, ktorému nie je ľahostajná. Spencer je síce neodbytný, ale Dawn zas neoblomná. Jedného dňa náhodou spozná jeho pravú tvár a uvedomí si, že naoko večne veselý chlapec vlastne nemá veľa dôvodov na úsmev. Spencera viac nevníma len ako zvodcu, na ktorého sa hrá, no postačí to na to, aby poľavila v zásadách?

„Niečo sa v ňom zlomilo a odrazilo v postoji tela. Spencer Cosgrove, ktorý bol vždy naporúdzi, keď ho niekto potreboval, a pre priateľov bol pevnou oporou, sa mi v náručí úplne zosypal.“

Ak by som mal tromi slovami charakterizovať autorkinu sériu, isto by som použil výrazy bezprostredná, chytľavá a jednoduchá. Síce neprináša nič, čo by neponúkali aj iné young adult knihy, neľutujem, že som sa do nej pustil. Mona Kasten si zvolila originálny a pomerne netradičný spôsob budovania tejto série. Zasadila ju totiž do jednotného prostredia, ale v každej časti predstavuje inú dvojicu postáv. Zatiaľ čo v prvej knihe sústreďovala pozornosť na Allie a Kadena, ústrednými postavami pokračovania sú Dawn a Spencer. Hoci by sa mohlo zdať, že pôjde o rovnaký príbeh, v skutočnosti to tak nie je. Autorka si dala naozaj záležať na tom, aby čitatelia nemali pocit, že čítajú o tom istom než v prvej časti. Zvyšné postavy, najmä Scotta, Kadena či Allie tentokrát uvádza Mona Kasten len veľmi okrajovo.

Veriť znova môžeme zaradiť skôr k oddychovým knihám, ktoré síce disponujú menším množstvom akcie, avšak neovplyvňuje to výslednú hodnotu publikácie. Podobne ako v predošlej knihe, aj vo Veriť znova kladie autorka veľký dôraz na vykreslenie pocitov a emócií jednotlivých postáv. Rovnako dôležitý je ich osobnostný prerod, ktorý môžeme sledovať aj na pomerne malom počte strán. Práve skutočnosť, že čitatelia už dané prostredie poznajú, dopomohol autorke odbremeniť román od úvodných opisov. Dawn mi ako hlavná postava pasovala viac než Allie a vo viacerých veciach som sa s ňou dokázal stotožniť. Mona Kasten jednoducho vie, ako postavy vykresliť tak, aby boli mladým čitateľom blízke, a najmä aby pôsobili autenticky a dôveryhodne

„Každý deň ponúka možnosť začať odznova a byť dobrým človekom. Každé ráno je novým začiatkom.“

Román Veriť znova odporúčam všetkým tým, ktorých zaujala predošlá autorkina publikácia. Napriek tomu, že druhá časť nenadväzuje na prvú, vám odporúčam, aby ste si najprv prečítali Začať znova – a pochopili tak všetky dôležité súvislosti medzi postavami. V tretej knihe, ktorá ponesie názov Cítiť znova, Mona Kasten bližšie priblíži čitateľom ďalšie dve postavy, konkrétne Sawyer a Isaaca. V slovenskom preklade by mala vyjsť v decembri tohto roka.